Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как се отразява проблемът с полетите върху туристическия бранш?

Снимката е илюстративна.




През миналата седмица от Министерството на транспорта съобщиха, че една от нискотарифните авиокомпании - Wizz Air трябва да представи план за превантивни мерки срещу закъсненията и отмяната на полети. Причината е, че са постъпили много жалби на пътници, свързани с този проблем. По-късно от авиокомпанията изпратиха официална позиция, в която се посочва, че причините за отменените полети са извън контрола им като пожарът на летище Катания, стачки, ограничения контрол на въздушно движение, метеорологични условия и др.

От ситуацията обаче най-потърпевши са пътниците. Подобен е случаят с Катя Тодорова, чиято почивка в Португалия завършва не в София .. а в Скопие. „Тръгна нормално със закъснение от 2-3 часа. Нашата изненада беше, когато мислейки, че вече наближаваме България, се оказа, че няма да можем да кацнем на летището в София, а в Скопие. Може би около 2 часа в Скопие нямахме никаква информация за това какво ще се случва, ще се нощува ли, ще се лети ли“, разказа тя. Впоследствие близо 300-та пътници са извозени да пренощуват с автобуси в хотел около северномакедонската столица. „Предприех да си търся по съдебен път някаква претенция от наша страна. В крайна сметка имах запазен хотел в София, защото пристигахме около 2 ч. през нощта. Използвах фирма, която се занимава, но до момента, наближава отново ноември, нямаме никакво обезщетение или информация какво се случва. Уведомена бях, че се водят дела, но изискват много време“, допълни тя.

Закъснението и отмяната на полети се отразява негативно и на туристическия бранш  – както на хотелиерите, така и на туроператорите. Според тях, проблемът зачестява през последните години

„Нямаше го този проблем с национални превозвачи, но сега виждаме, че започва да се случва и с тях. За нискотарифните е разбираемо. При всички случаи трябва да се вземат някакви мерки. Специално при хотелиерите, ако полетът не кацне, този турист си губи нощувката. Да, но хотелиерът за това нещо. Има застраховки, не че няма. В много случаи обаче те падат. Или ангажиментът, който се свежда до авиокомпанията да предостави храна и хотел, добре, обаче туристът губи една нощувка от почивката си. Хотелът няма да му я възстанови, не е по вина на хотела“, коментира Евелина Пулева, заместник-председател на Бургаската регионална туристическа камара. Тя посочи като пример случай с нейна клиентка, която заради забавяне на полет към Лондон на британски превозвач, е изпуснала прекачване до Чикаго.

Засиленото търсене на пътувания след Ковид пандемията, най-вероятно доведе до проблема с полетите, коментира и Деница Колева, управител на туристическа агенция и заместник-председател на Бургаската регионална туристическа камара.

Според нея повечето нискотарифни авиокомпании нямат хора по места и затова пътниците трябва да реагират бързо при закъснение или отмяна на полет. Тя допълни, че ситуацията за бранша е сложна, а една от причините за това е, че законодателят прехвърля отговорността в тези ситуации към туроператора. „При отмяна или закъснение на полети, туроператорът е безсилен, но пътниците търсят решение от него. Има европейска директива, която е редно авиокомпаниите да спазват. 14 дни преди самото пътуване, превозвачът има право даже да анулира полет, но когато това се случи по-краткосрочно, тогава проблемът е сериозен и защото туроператорът се е обвързал с нощувки на мястото на дестинацията, на която трябва да отиде. Започва се една комуникация по електронни пощи. Туроператорът се явява посредник, макар и той да е организатор на самото пътуване, в един момент се оказва, че трябва сам да си реши въпросът с логистиката“, посочи Колева.  

Преди дни, министърът на транспорта Георги Гвоздейков обясни пред "Нова телевизия", че оттук нататък ще се налагат глоби на превозвачите при случаи на отменени полети. Той призова и потърпевшите да търсят помощ директно от министерството.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Габриела Руменова: Намаляването на количеството в опаковките заблуждава потребителите

Много от потребителите вероятно са забелязали, че през последните години опаковките на някои продукти стават все „по-широки“ за съдържанието в тях. Това обаче обикновено им прави впечатление едва когато отворят кутията и видят необичайно голямото празно пространство в нея, защото в магазина дори не са си помислили да погледнат посочения от производителя..

публикувано на 16.02.25 в 08:16
Теменужка Петкова

Петкова: 28.8% е бил спадът в оборотите на големите вериги в деня на бойкота

С близо 30 процента е спаднал оборотът на търговските вериги в деня на потребителския бойкот 13-и февруари в сравнение с ден по-рано. Данните обяви финансовият министър Теменужка Петкова след края на извънредното съвещание в Министерския съвет за цените на храните. "На 12 февруари 2025 година оборотите на големите вериги са били на стойност 27 300 000..

публикувано на 15.02.25 в 12:56
Министър-председателят Росен Желязков

Извънредно съвещание на правителството заради цените на хранителните стоки (ОБНОВЕНА)

Министър-председателят Росен Желязков свика днес извънредно съвещание на правителството. Темата на срещата - цените на хранителните стоки. Като правителство няма да се увлечем от популизъм, но ще направим необходимото за нормалното функциониране на пазара. Това заяви премиерът Росен Желязков. Той посочи, че ще бъдат разгледани всички елементи по..

обновено на 15.02.25 в 12:36

Бургазлии: Между съмнения за картел и скептицизъм относно бойкота на големите вериги

Картелно споразумение стои зад високите цени на основните хранителни продукти. Така коментираха някои бургазлии причината да се стигне до бойкот на големите търговски вериги. Днес обаче повечето хора подкрепиха протеста само символично, защото магазините в Бургас отново бяха пълни.  Нищо необичайно не се случи днес в Бургас, въпреки призивите за..

публикувано на 13.02.25 в 17:20

Общинските съветници от ГЕРБ в Бургас настояват за ремонт на част от пътя Бургас-Варна

Пътят Бургас – Варна е част от републиканската пътна мрежа, като с разширението му километри преди Поморие до Слънчев бряг и с изграждането на Северния обход бяха улеснени пътуващите на север. Малък участък, който остана, от т. н Тромпет до  Военния дом на Сарафово, не е ремонтиран от години и е в крайно лошо състояние. През него преминава целият..

публикувано на 13.02.25 в 14:00

Туристическият бранш очаква реални мерки срещу сивия сектор

Реални мерки срещу сивия сектор в туризма очакват от бранша преди новия сезон. Това коментира пред БНР-Бургас Евелина Пулева, заместник-председател на Бургаската регионална туристическа камара: "Виждате какво става-нелегални екскурзоводи, постоянно слушаме истории на пострадали от нелегални туроператори. Отделно апартаментното отдаване на..

публикувано на 13.02.25 в 13:30

Денят без пазаруване не опразни магазините в Ямбол

Обявеният за Ден без пазаруване в големите търговски вериги не опразни магазините в Ямбол. Клиентите са значително по- малко, а охранителните служители видимо изнервени.  В предобедните часове във веригите пазаруват предимно пенсионери. Повечето от тях знаят за обявеният бойкот на  хипермаркетите, но не виждат смисъл от него. "С каква цел е този..

публикувано на 13.02.25 в 12:30