Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как се отразява проблемът с полетите върху туристическия бранш?

Снимката е илюстративна.




През миналата седмица от Министерството на транспорта съобщиха, че една от нискотарифните авиокомпании - Wizz Air трябва да представи план за превантивни мерки срещу закъсненията и отмяната на полети. Причината е, че са постъпили много жалби на пътници, свързани с този проблем. По-късно от авиокомпанията изпратиха официална позиция, в която се посочва, че причините за отменените полети са извън контрола им като пожарът на летище Катания, стачки, ограничения контрол на въздушно движение, метеорологични условия и др.

От ситуацията обаче най-потърпевши са пътниците. Подобен е случаят с Катя Тодорова, чиято почивка в Португалия завършва не в София .. а в Скопие. „Тръгна нормално със закъснение от 2-3 часа. Нашата изненада беше, когато мислейки, че вече наближаваме България, се оказа, че няма да можем да кацнем на летището в София, а в Скопие. Може би около 2 часа в Скопие нямахме никаква информация за това какво ще се случва, ще се нощува ли, ще се лети ли“, разказа тя. Впоследствие близо 300-та пътници са извозени да пренощуват с автобуси в хотел около северномакедонската столица. „Предприех да си търся по съдебен път някаква претенция от наша страна. В крайна сметка имах запазен хотел в София, защото пристигахме около 2 ч. през нощта. Използвах фирма, която се занимава, но до момента, наближава отново ноември, нямаме никакво обезщетение или информация какво се случва. Уведомена бях, че се водят дела, но изискват много време“, допълни тя.

Закъснението и отмяната на полети се отразява негативно и на туристическия бранш  – както на хотелиерите, така и на туроператорите. Според тях, проблемът зачестява през последните години

„Нямаше го този проблем с национални превозвачи, но сега виждаме, че започва да се случва и с тях. За нискотарифните е разбираемо. При всички случаи трябва да се вземат някакви мерки. Специално при хотелиерите, ако полетът не кацне, този турист си губи нощувката. Да, но хотелиерът за това нещо. Има застраховки, не че няма. В много случаи обаче те падат. Или ангажиментът, който се свежда до авиокомпанията да предостави храна и хотел, добре, обаче туристът губи една нощувка от почивката си. Хотелът няма да му я възстанови, не е по вина на хотела“, коментира Евелина Пулева, заместник-председател на Бургаската регионална туристическа камара. Тя посочи като пример случай с нейна клиентка, която заради забавяне на полет към Лондон на британски превозвач, е изпуснала прекачване до Чикаго.

Засиленото търсене на пътувания след Ковид пандемията, най-вероятно доведе до проблема с полетите, коментира и Деница Колева, управител на туристическа агенция и заместник-председател на Бургаската регионална туристическа камара.

Според нея повечето нискотарифни авиокомпании нямат хора по места и затова пътниците трябва да реагират бързо при закъснение или отмяна на полет. Тя допълни, че ситуацията за бранша е сложна, а една от причините за това е, че законодателят прехвърля отговорността в тези ситуации към туроператора. „При отмяна или закъснение на полети, туроператорът е безсилен, но пътниците търсят решение от него. Има европейска директива, която е редно авиокомпаниите да спазват. 14 дни преди самото пътуване, превозвачът има право даже да анулира полет, но когато това се случи по-краткосрочно, тогава проблемът е сериозен и защото туроператорът се е обвързал с нощувки на мястото на дестинацията, на която трябва да отиде. Започва се една комуникация по електронни пощи. Туроператорът се явява посредник, макар и той да е организатор на самото пътуване, в един момент се оказва, че трябва сам да си реши въпросът с логистиката“, посочи Колева.  

Преди дни, министърът на транспорта Георги Гвоздейков обясни пред "Нова телевизия", че оттук нататък ще се налагат глоби на превозвачите при случаи на отменени полети. Той призова и потърпевшите да търсят помощ директно от министерството.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Над 6000 търговски дружества са начислявали погрешно ДДС от 9%

Над 6000 дружества, собственици на търговски обекти, са начислявали погрешно 9% ДДС вместо 20% след 1 януари, съобщиха от Националната агенция за приходите (НАП).  Щетата за бюджета е над 1 милион лева.  През първата седмица на новата година фискалните устройства в търговските обекти, където са установени нарушенията, са издали общо 631 391 фискални..

публикувано на 22.01.25 в 16:34

Разширяват защитена зона "Силистар"

Седемчленна комисия, назначена със заповед на директора на РИОСВ Бургас, взе решение да се увеличи площта на защитена местност "Силистар". П редложението е на Асоциацията на парковете в България. В него бе предложено включването на пет поземлени имоти, съгласно Кадастралната карта и кадастралните регистри на с. Резово община Царево...

публикувано на 22.01.25 в 16:00

Предприятията подават декларация за дължими данъци за края на 2024

До края на януари 2025 година предприятията и самоосигуряващите се лица, които през четвъртото тримесечие на 2024 година са изплатили на физически лица доходи по извънтрудови правоотношения, наем или доходи от други източници по чл. 35 от ЗДДФЛ и са удържали авансов данък върху тези доходи, трябва да подадат декларация за дължими данъци по чл. 55,..

публикувано на 22.01.25 в 12:30
Снимката е илюстративна

Информационна кампания за иновативните грантове за малки и средни предприятия

Стартира информационна кампания за представяне на процедурата „Малки иновативни грантове за малки и средни предприятия“ от Програма „Научни изследвания, иновации и дигитализация за интелигентна трансформация“. Мярката е с бюджет 25 млн. лв.  Насочена е към микро-, малки и средни предприятия и е под формата на фиксирани грантове за предоставяне на..

публикувано на 22.01.25 в 12:05

Дейностите по извозване и третиране на отпадъците в Царево ще бъдат малко над 5 млн.лв

Общинският съвет в Царево одобри план-сметката за услугите по транспортирането на битови отпадъци до съоръженията и инсталациите за тяхното третиране. Планираните приходи от тази дейност са 5 030 000 лева, според разчетите на Общината. Толкова са и предвидените разходи по тях. От тези средства 3 650 000 лева ще са от такса битови отпадъци за..

публикувано на 21.01.25 в 15:20
Нефтената рафинерия Лукойл Нефтохим Бургас

Икономисти и енергетици призовават държавата да купи рафинерията в Бургас

Според официални съобщения интерес към рафинерията в Бургас имат компании от Казахстан, Азербайджан, Унгария и Катар. По този повод енергетици и икономисти изпратиха писмо до институциите заради казуса "Лукойл". За БНР Евгений Кънев обясни, че "Предстои да видим кой ще бъде избран, но, според мен, е много слабо вероятно да не бъде избран..

публикувано на 21.01.25 в 15:05

Бургазлии: Скъпо е и няма да има ефект

Увеличение на синята и зелената зона и нов тип пакети за платено паркиране предлага община Бургас. Промените са публикувани за обществено обсъждане. Всеки, който желае, може да направи предложение. Причините, с които се мотивират измененията на и нфраструктурни и екологични. В проекта  се акцентира на това, че нуждата от паркоместа нараства, а..

публикувано на 21.01.25 в 09:15