Състоянието на местообитанията на крайбрежната лагуна в Поморийското езеро е неблагоприятно лошо. Това е резултатът от последния мониторинг на Българска фондация „Биоразнообразие“, инициирала втория Консултативен съвет за тази влажна зона, който събра експерти на едно място, за да се търсят начини за решаване на проблемите му. Солодобивът е спрял от три години.
Състоянието на екосистемата на езерото коментира Спас Узунов от Българска фондация „Биоразнообразие“.
„Мониторингът и оценката на местообитанията са част от изискванията, които ние трябва да направим в изпълнение на проекта „Живот за Поморийската лагуна“, финансиран по програма LIFE на ЕК.
През миналата година мониторингът показа, че състоянието е неблагоприятно лошо, влошаване се наблюдава в параметрите - област на разпространение площта Това е площта на местообитанието, фрагментацията и типичните видове.“
Резултати от свое проучване представи и Лорена Сегура от френския институт за изследване на влажните зони – „Тур дьо Валат“. Проучването е проведено в района на Поморие и онлайн, с мониторинг на социално-икономическото въздействие и екосистемните услуги:
„Проучването е важно, защото така разбираме мащабите на човешкото разбиране за тези нужди и самата влажна зона, а това което направихме е да създадем много опростено изходно ниво на възприятията на гражданите на Поморие, какви са проблемите през техните очи, каква е тяхната визия за бъдещето на Поморийското езеро. Повечето от анкетираните хора са с висше образование и доста голям процент от тях са запознати със защитената зона и нейното опазване. Те са били местни хора, но е застъпено и проучване за интереса на посетителите на тази влажна зона.
Има няколко групи от анкетираните в проучването - основно местните хора, местната власт, екоорганизациите и туристическия бранш“, каза още Лорена Сегура. Тя сподели и опита на Тур дьо Валат за въвличането на различни заинтересовани страни в опазването на ценни влажни зони във Франция.
Част от данните за последната година са тревожни. Изграждането на обходния път на Поморие също се оказва, че е повлиял негативно на солеността на езерото. Причината е, че в мочурище, важно за тази зона са струпани инертни материали, останали след строежа на пътя. Това коментира за БНР Бургас Димитър Попов от „Зелени Балкани“:
„Това е мочурището, което е с напис от инертни материали, има общински имот. Следващите 3 имота са станали частни междувременно през последните 2-3 години. Как са станали - това вече е въпрос към Община Поморие защо са ги продали. 2 от тях са си с начин на трайно ползване - мочурище, а един се е превърнал в урегулиран поземлен имот, в границите на защитена зона. Имотът няма нов действащ Общ устройствен план, който доказва, че цялата тая територия ще се урбанизира. Би трябвало да бъде обект на едно сериозно разследване от компетентните органи - прокуратурата, които да изяснят как са се случвали и кой ги е съгласувал, на какво основание и защото този Закон за устройство на територията казва едно, а действителността и това пейзажа около нас показва друго.
Нужно е всички, от които зависи бъдещето на Поморийското езеро да покажат действие, а не само реторика, коментира Ангелина Мерджанова от сдружение „Граждани на Поморие“:
Зам.-кметът на Община Поморие Янчо Илиев посочи:
„Тези канали, които са съществували те по някакъв начин са развалени, разрушени са след възстановяването на земите. Така е нарушена цялата отводнителна система, което е станало през годините. В момента се опитваме да проектираме и да направим варианти, да насочим тези води към морето, но това не става толкова бързо, нито става с малко средства. Това е и държавна територия, защитена. Т.е. държавата не може да се оттегли от своите си ангажименти. Беше посочено, че има и затлачване с инертни материали на мочурището, там АПИ трябва да си свърши работата.“
Гражданите да бъдат спокойни " от гледна точка на предпазния, компенсационния механизъм – не само през първите 6 месеца на либерализацията, а и впоследствие". Това препоръча министърът на енергетиката Жечо Станков в интервю за БНР. Той подчерта, че се работи в посока за домакинствата да няма последствия "от флуктуацията на цените на тока на..
Поне половината от хранителните продукти, които се продават в големите търговски вериги, трябва да е с български произход - това предвижда законопроект за веригата на доставки на храни, представен от министъра на земеделието. Предвиден е и таван от 20 на сто на надценките в търговските вериги. Целта на законопроекта е не държавата да се меси агресивно..
Кметът на Бургас Димитър Николов настоява за спешен диалог между концесионера на летище Бургас "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" АД и авиокомпаниите, за да се осигурят конкурентни условия, които да стимулират полетите до и от града. Той изпрати официално писмо до ръководството на "Фрапорт" с искане за яснота относно ремонта на пистата и..
Разширеният касов бон - фактура при зареждане с гориво няма да спре измамите с ДДС. Това коментира Росинка Бъчварова от сдружението на малките търговци на горива в Бургас. Според нея въвеждането му ще натовари счетоводствата, което ще обремени финансово фирмите. Предложението за новите касови бележки е на правителството и като мярка..
С още близо 1 процент се повишават цените на основните хранителни стоки, плодове и зеленчуци на борсите в страната, показват данните от седмичния бюлетин на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ), предаде БТА. Индексът на тържищните цени (ИТЦ), който отразява движението на цените на хранителните стоки на едро в България, през..
8 900 стопани са с приети заявления за подпомагане по спешна финансова помощ за земеделски стопани. Това са тези, които отглеждат царевица, съобщават от ДФ"Земеделие". Те подаваха документи от 4 до 13 март в Областните дирекции. Подпомагане могат да получат земеделските стопани, които са физически лица, еднолични търговци и юридически лица, допустими за..
Предложение за актуализация на Подробния устройствен план - плана за регулация и застрояване на територията на ж.к. "Лазур" е постъпило в общинския съвет на Бургас. То е входирано от зам.-кметът по строителство Чанка Коралска и трябва да бъде обсъдено в комисии, и одобрено от общинските съветници. От общината напомнят, че п рез последните 15 години..
Кметът на Бургас Димитър Николов настоява за спешен диалог между концесионера на летище Бургас "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" АД и..
Разширеният касов бон - фактура при зареждане с гориво няма да спре измамите с ДДС. Това коментира Росинка Бъчварова от сдружението на малките..
Гражданите да бъдат спокойни " от гледна точка на предпазния, компенсационния механизъм – не само през първите 6 месеца на либерализацията, а и..