100-годишнината от рождението на режисьора Юлия Огнянова беше отбелязана в Бургас. Инициативата под надслов „Уроците на Юлия Огнянова - Академия за достойнство” събра в Кукления театър на морския град нейни студенти, изследователи на преподавателската и творческата й дейност. Наричат я „Желязната лейди на българския театър“, определят я като новатор и явление. Пътят й започва от драматичния театър в морския град.
Годината е 1957 г., когато Юлия Огнянова постъпва на работа в ДТ „Адриана Будевска” като драматург, но много скоро е провокирана от колегата ѝ Леон Даниел да се пробва като режисьор. Нейното представление „Майка кураж” е първата постановка по пиесата на Бертолт Брехт, поставена в България. Успехът е голям и привлича публика както от страната, така и от чужбина. До Юлия Огнянова на афиша има още три имена - Вили Цанков, Леон Даниел и Методи Андонов. Наричат ги „великолепната четворка“, която създава най-силния период в Бургаския драматичен театър. За този период Юлия Огнянова казва:
"Три години бяха като един 3-годишен меден месец в Бургас. Всеки ден беше радостен, всеки ден нещо се правеше."
Румяна Емануилиду е автор на 7 книги за работата и живота на Юлия Огнянова, сред тях „Уроците на Юлия Огнянова“, „Юлия и клоуните“, както и „Завещаното от Юлия Огнянова“:
"Думата "Бургас" за Юлия отваряше врати, защото тук започва нейния живот реално в театъра. Прави първата си театрална постановка с един от поетите, които влизат като нови в театъра Иван Пейчев с "Всяка есенна вечер", тук е втората й постановка "Крал Пиф-Паф, но не е там работата, с която въвежда театралната клоунада в българския театър. 15 години работихме по тези книги. Остана незавършена "Юлия и Брехт". Няма как да не бъдеш провокиран от такава личност. Ти самият усещаш, че вече си друг човек-до срещата с Юлия Огнянова и след срещата с Юлия Огнянова. Всичко, което тя казва в книгите, е с много голям смисъл за години напред."
Когато идеологията се намесва в изкуството, великолепната четворка в морския театър е разформирована. През 60-те Огнянова пренася търсенията си върху театрално-клоунадния модел в Кукления театър. През 1981 г. поема обучението на куклено-театралните режисьори във ВИТИЗ. За наследството на Юлия Огнянова говори Христина Арсенова, директор на Държавния куклен театър в Бургас и нейна студентка:
"Тя разработва нов сценичен език-разбираем, но и плашещ за някои, той говори иносказателно, но и достатъчно ясно истини от съвремието. Въвежда понятието "плебейска естетика", защото нейният театър черпи вдъхновение от народната мъдрост, народното творчество, обичаите, кукерските игри. Тя е неоспорима съвест на театъра. Нейното мнение тежи. Учениците на Юлия-режисьори и актьори, това е най-голямото наследство, което тя остави на българския театър."
Сред учениците на Юлия Огнянова са имена като Теди Москов, Александър Морфов, Антония Врид, Леонард Капон, Велимир Велев, Мариета Ангелова, Мая Новоселска и много други. Наричат я „Майка кураж“. Петър Тодоров, съосновател на фондация „Театър в куфар“, която продуцира едноименния фестивал, председател на Център за изкуства „За Родопите“, създател на фестивала за танцов и визуален театър в Бургас "Ерата на Водолея", разказва:
"Тя никога не е напускала сърцето ми! Беше майка за всички нас. Ние, нейните ученици, бяхме нейните деца. Нашите часове по режисура се провеждаха в нейния дом-ние отивахме там в 9 сутринта, стояхме до 21 часа. Тя готвеше за нас. Времето минаваше неусетно. Самата тя не желаеше да идва много в академията. Всички я наричат "професор Юлия Огнянова", но тя нямаше академични титли, защото не искаше.Тя живееше в собствен свят, който се състоеше единствено от идеи и идеали."
Истински театър с прави не с пари, а с идеи, прави се тогава, когато те стяга чепика, както е казвала Юлия Огнянова. В това вярва и основателят на театър „Кредо“ Нина Димитрова, която се връща към един от уроците й от сцената в Бургас:
"През 1991 година, когато започнахме да правим "Шинел", работата не вървеше, бяхме изпаднали в истерия. Аз клечах в една клетка и пеех "Одата на радостта". Зуекът ме питаше от другата страна-що пееш, аз му отговарях-де да знам, защото съм свободна. Той-е, как ще си свободна, нали си вътре. Аз-обаче мога да изляза. И застинахме, заедно с разбрахме, че сме открили нещо. Когато Юлия дойде, тя от време на време обичаше да идва, както казваше-да удари едно рамо. Думите й бяха-"Деца, вие сте събрали спектакъла в шепа." И до ден днешен като питам някой режисьор за какво му е спектакъла и ако той нe ми събере този спектакъл в шепи-като отворя, ако не разбирам какво виждам вътре, ми е ясно, че няма смисъл да му гледам представлението. Какво е Юлия за мен-тя е светицата на българския театър и бомбаджийката на българския театър. Тя заложи в 80-те години бомба със своите ученици, която изгърмя 90-те и още се чуват, както се казва, отгласите от гърмежите."
Със спомени се включиха още Съби Събев и Христо Симеонов. Дигитална изложба и документален филм, посветени на знаменитата режисьорка бяха част от събитието. Публиката видя и представлението „Филифьонката“ с режисьор Петър Тодоров, получил през 2019 г. наградата „Икар“ на Съюза на артистите в България за най-добър куклен спектакъл.
Честването е по инициатива на Държавен куклен театър – Бургас, Издателска къща „Знаци” с партньорството на Община Бургас.
Повече чуйте в звуковия файл.Представлението на „балета на балетите“ „Лебедово езеро“ по музика на П. И. Чайковски и режисура на проф. Хикмет Мехмедов ще бъде в залата на Държавна опера – Бургас утре, 8 ноември. В главните роли на Одета/ Одилия и Принц Зигфрид влизат примабалерината на Бургаската опера Даниела Туртуманова-Стоянова и Теодор Цаков ,..
Три пиеси са допуснати до втория кръг на конкурса за абсолвенти, завършващи режисура за драматичен театър на името на дългогодишния директор на ДТ“Адриана Будевска“ Борислав Чакринов. Одобрени са предложенията на студентите Мария Генова -„Мъртвешки танц“ от Аугуст Стриндберг, на Александър Гуник -„Здравей и сбогом“ от Атол Фюгард и на Патрисия..
Несебърски състави се завърнаха с награди от Международния конкурс на изкуствата „Арт таланти“ в италианския курортен град Кианчано Терме. С първа награда в четвъртото му издание се окичиха Гайдарската група, Детския танцов състав, Танцово студио „Месамбрия“, дуетът Пламена Чимбулева и Гергана Димитрова към Обединена общинска школа по изкуствата и..
С две експозиции ще бъде отбелязана 100- годишнината от рождението на световно известния художник от Бургас Георги Баев – Джурлата. Днес, от 18.00 часа, в Бургаската художествена галерия „Петко Задгорски“ и в Галерия- музей „Георги Баев“ ще бъдат показани негови творби от различни периоди. Портрет на Николай Райнов, рисуван още през..
Рафи Бохосян събира едни от най-великите мюзикъли за всички времена в Концерт-спектакъла "Live on Broadway". Музикалното събитие на Държавна опера Русе гостува в Бургас на днес - 6 ноември. Идеята и сценарият на концерта са на бургазлията, който съчетава блясъка на мюзикъла с красотата на оркестровата музика. На сцената до него ще бъдат..
"Незнайко в Слънчевия град" пристига на сцената на Куклен Театър Бургас тази вечер, 6 ноември от 19 часа. Гостува Държавен куклен театър Пловдив, който се включва в програмата "Сряда вечер" с представление за цялото семейство. "Незнайко в Слънчевия град” е история за силното желание на едно дете да бъде добро, но само за да..
Ден на украинската кухня ще се проведе днес в Етнографския музей в Бургас. Събитието е част от най-новата инициатива на Регионален исторически музей – Бургас - „Езикът на кухнята: дипломация, история, култура“. Идеята е да каним различните посолства да дойдат и демонстрират своето традиционно нематериално културно наследство в..
С две експозиции ще бъде отбелязана 100- годишнината от рождението на световно известния художник от Бургас Георги Баев – Джурлата. Днес, от 18.00..
"Незнайко в Слънчевия град" пристига на сцената на Куклен Театър Бургас тази вечер, 6 ноември от 19 часа. Гостува Държавен куклен театър Пловдив, който..
Представлението на „балета на балетите“ „Лебедово езеро“ по музика на П. И. Чайковски и режисура на проф. Хикмет Мехмедов ще бъде в залата на..