Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Една трета от жалбите в ЕПЦ са свързани с проблеми при авиопревозвачите

2
Снимка: БГНЕС

Една трета от всички постъпили жалби в Европейския потребителски център (ЕПЦ) в България са свързани с проблеми при въздушните превозвачи. Това са най-често загубен багаж, отменени или закъснели полети. След тях следват сигналите за некоректни доставки от онлайн търговци, в това число и от България, каза за БНР Бургас Соня Спасова, директор на ЕПЦ:

„Европейският потребителски център в България съществува от началото на 2008 година, като задължение на всяка една страна членка на ЕС. Ние сме мрежа от подобни центрове и в Исландия, и Норвегия, на този етап все още работим и с колегите от центъра във Великобритания, като той вече е прекръстен на Международен потребителски център.  Съществуваме като мрежа и сме проект на ЕК и сме съфинансирани от нея, а в България от Комисията за защита на потребителите. 


При нас жалбите и оплакванията, които се получават са трансгранични. За да може да бъде в нашата компетентност едно оплакване има няколко условия. Потребителят трябва да живее в България, независимо от неговата националност.  Второто условие е да жалба или проблем с търговец, който да е извън България, в рамките на ЕС, Исландия, Норвегия и Обединеното кралство. Този проблем трябва да бъде насочен към търговец, който съществува. 

Около 1/3 от жалбите са свързани със закъснели или отменени полети, проблеми с багажа. Други са свързани с доставки, неполучени или неотговарящи на поръчката. Потребителя като върне стоката се оказва, че не е получил парите си обратно. Тогава съдействаме. 

10-15 процента от всички жалби през годината са от хора, които живеят в други държави в ЕС, но са имали проблем с български търговци. След това н
а базата на закона и на преговорите, се договаряме с търговеца за съдействие на потребителя, защото има права, които той трябва да спазва, 

Всеки потребител, който иска да подаде жалба в Европейския потребителски център, трябва да знае, че са нужни доказателства срещу некоректните търговци като кореспонденция с онлайн продавача, разписката или фактура, както и при пътуване в Европа. 



Ние нямаме контролни функции и не можем да санкционираме търговците. Когато подаде жалба потребител при нас в рамките на няколко дни ние отговаряме. Искаме да има и доказателства към сигнала, защото те ще бъдат в полза на самия потребител. Когато се купува някаква стока или услуга трябва да пазим документите, може и кореспонденция в писмен вид между потребителя и търговеца, може да бъде и разписка, фактура, но не и запис на разговор по телефона, защото това не е доказателство. 

Сигналите могат да постъпят чрез имейл, могат да ни намерят и в социалните мрежи. 
Много често правим информационни кампании, с изнесени лекции на живо или онлайн в училища или университети в страната, включително и в Бургас, за да се знаят правата нито когато пътуваме в Европа.“ Това коментира директорът на Европейския потребителски център Соня Спасова 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Българовското шествие тази година ще е по-мащабно от всякога, очакват се над 4 хиляди участници

По повод националния празник 3 март в Бургас за осма поредна година ще се проведе "Българовското шествие". Тази година то ще е автомобилно. Акцент в него ще бъдат деца от бургаските училища.Те ще се включат с фолклорни изпълнения, хореография и спортни демонстрации. Инициативата се организира от сдружение „Мисия будители“...

публикувано на 28.02.25 в 15:00

БНР обяви конкурс за есе за ученици и студенти от Украйна и Молдова

Българското национално радио обяви конкурс за есе, който е за ученици и студенти от Украйна и Молдова.  Темите са свързани с българските исторически личности и стихотворенията на български поети. Инициативата е в съзвучие с усилията на общественото радио за изграждане на здрави връзки с българските общности по света. Конкурсът се осъществява под..

публикувано на 28.02.25 в 13:28

Бургазлии търсят ръчно изработени мартеници

Бургазлии предпочитат мартеници ръчна изработка, показа репортерската ни проверка. На един от най-големите базари, този на площад „Тройката“, много от търговците са запазили миналогодишните цени, въпреки инфлацията. Най-масовите, под формата на гривни се предлагат от два до пет лева за брой.  Сред тенденциите тази година е предлагането на..

публикувано на 28.02.25 в 12:35

Бургас ще чества националния празник с авто-мото поход, молебен за благоденствие и Третомартенско хорище

И тази година Община Бургас подготвя мащабна празнична програма, с която жителите и гостите на града ще честват националния празник – 3 март, и 147-ата годишнина от Освобождението на България от османско иго.  Събитията в празничния за всички българи ден ще започнат от 09.00 часа с авто-мото похода „Българовско шествие 3-ти март “, което по традиция..

обновено на 28.02.25 в 11:21

Бургас отбелязва Деня на редките болести

С информационна кампания и изложба Бургас ще отбележи Деня на редките болести. Ден на отворените врати ще се проведе бургаския екип на Българската Хънтингтън Асоциация  в читалнята на партньора – читалище "Любен Каравелов" на ул. "Калоян" 24. По традиция Денят на редките болести се отбелязва в последния ден на месец февруари. По този повод в 12:30..

публикувано на 28.02.25 в 08:13

Разширяват Синята зона в Ямбол

По-голям обхват на Синята зона в Ямбол гласуваха на днешното заседание съветниците на града. Подготвени са терени и за буферни паркинги, граничещи със Синята зона, на които няма да се заплаща за престоя.  Разширението включва голямата част от съседните на очертаната в момента "Синя зона" улици, като достига до крайречния булевард на юг и ул. "Димитър..

публикувано на 27.02.25 в 16:34

Милен Митев: БНР достигна рейтинг, който е около 1/3 от българския радиоефир

Членовете на Съвета за електронни медии приеха единодушно с пет гласа "ЗА" отчета на генералния директор на Българското национално радио Милен Митев за дейността на медията в периода май-октомври 2024-а година.  Дезинформацията, свръхинформацията, моделът на финансиране на Общественото радио, привличането не само на по-млада аудитория, но и на млади..

публикувано на 27.02.25 в 15:52