Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Лафка“ си тръгна, но лавките останаха


От около две години павилионите на „Лафка“ стоят заключени и с катинари в цялата страна. Бургас също не прави изключение. Тези обекти се намират на едни от най-ключовите и апетитни места в града. Сега обаче не само са затворени, но и част от тях са със занемарен външен вид. Защо не са премахнати, след като „Лафка“ обяви, че спира дейността си? Много просто, защото все още фирмите, които са сключили договор да ги стопанисват, плащат и наем

В самото начало павилионите представляваха вестникарски будки, в които се продаваха още цигари, напитки и пакетирани храни. След това те се превърнаха в основни места за продажба на търкащите се талони и други хазартни игри. 
През февруари 2020 г. „Лафка маркет“ АД официално обяви, че прекратява дейността си заради одържавяването на лотариите. В съобщение от ръководството на фирмата тогава се посочваше, че: „Влезлите в сила на 22 февруари нови законови ограничения в областта на лотарийните игри и въвеждането на държавен монопол, водят до значителен спад на продажбите в търговската мрежа на Lafka и до практическа невъзможност за нормалното функциониране на дружеството“. И така много от обектите в цялата страна бяха затворени. 
След въпроси от БНР- Бургас, от Общината посочват, че в града много от обектите на „Лафка“ са премахнати доброволно. „Останалите са разположени на позиции по одобрена годишна схема за преместваемите обекти за 2022 година. Те имат действащи разрешения за поставяне и за тях се плащат дължимите наемни такси. Включително е платена и тази за месец октомври. Поради тази причина към момента няма основание за тяхното премахване. Ако се стигне до такова, то ще е за сметка на фирмата. Ако тя откаже, следва принудително премахване от страна на Общината, която би потърсила изразходените средства по съдебен път“, посочват от местната администрация. 
От самото начало павилионите, които са около 20 в Бургас, се стопанисват от фирмите „Боби прес“ ООД и „МТ РИЪЛ ПРОПЪРТИС“ АД. Обектите на първата се намират на общински терени, а на втората са върху частни, поясниха от местната администрация. Тези фирми обаче са свързани една с друга, тъй като „МТ РИЪЛ ПРОПЪРТИС“ АД е собственик на половината капитал на „БОБИ ПРЕС“.

Интересно е, че от 2021 г. „Лафка маркет“ АД я няма, но със същия ЕИК в Търговския регистър продължава да е вписано „МТ РИЪЛ ПРОПЪРТИС“.
Според финансовите отчети на „Боби прес" ООД пък през 2019 г., година преди „Лафка Маркет“ да прекрати дейността си, „Боби прес“ отчита оборот от 6,315,000 лв. 
От Община Бургас посочват, че понастоящем няма проявен интерес от други фирми към заетите от тези павилиони площи в града. Подобно е и мнението на Николай Димитров от Асоциацията в защита на дребния и средния бизнес. През 2019 г. три текста от наредбата, по която се отдават обекти в Бургас, бяха оспорени от браншовите организации на бизнесмените, които развиват павилиона търговия. 
„В Бургас много трудно върви всякакъв бизнес. Жалко е, че на апетитни, добри позиции, които бяха стопанисвани години наред от хора, които ги бяха разработили, те се настаниха на готово. Един бизнес не става печеливш веднага. За него се изисква време. Тези търговци съответно се преориентираха към други дейности. Няма работа. Бургас, за съжаление, много отдавна е спрял да се развива като град на възможността“,  допълни Димитров. 

Според него, над 150 фирми, занимаващи се с подобна дейност в Бургас, са се преориентирали към друг вид бизнес. „На първо място, наемите за подобни обекти в Бургас са най-високи в държавата. Включително и в София не са такива. Градът в последните няколко  години се разви като една лятна туристическа дестинация и всичко е свързано само с летния туризъм. Не е вината само от страна на Общината и администрацията, много са факторите, които влияят на това. Включително и на държавно ниво. На първо място трябва да се преосмисли политиката и стратегията на Община Бургас за такива малки временни обекти. Да се актуализират цените в по-ниски“, посочи той. 

Димитров допълни, че бюрокрацията също трябва да се намали. Той посочи като пример, че при създаването на подобен малък обект от 10 – 15 кв. м., само за изготвянето на документите са необходими между 3000 – 4000 лв. Всяка година се оказва, че има повече свободни обекти, отколкото фирми, които желаят да ги заемат. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Туроператорите отчитат увеличение на туристите през летния сезон

Увеличение на туристите през летния сезон отчитат туроператорите, които организират входящия туризъм за България. Добри са прогнозите и за предстоящия зимен сезон.  Най-много са били туристите от Румъния, Полша, Чехия, Великобритания и Германия, каза Иван Грошев - председател на Асоциацията на агенциите за входящ туризъм. "Английският пазар показва..

публикувано на 05.10.24 в 14:19

Сдружението за модерна търговия: Големите вериги са готови за еврото

В значителна степен големите търговски вериги са готови за въвеждане на еврото, отчетоха от Сдружението за модерна търговия, което обединява 750 обекта за продажба на хранителни и битови стоки в цялата страна. Пред журналисти във Враца от сдружението прогнозираха, че след обявяване на евентуална дата за приемане на страната ни в еврозоната, за веригите..

публикувано на 05.10.24 в 08:17

Обсъдиха проблемите с водата в Крушаре

Проблемите с водоподаването в село Крушаре бяха обсъдени днес по време на среща при кмета Стефан Радев в Община Сливен с директора на ВиК Пламен Трифонов, кмета на Крушаре Димо Станков и жители на селото. Заради честите аварии по старата водопреносна мрежа в Крушаре често няма вода, разрушава се инфраструктурата и това е проблем за живеещите там...

публикувано на 04.10.24 в 14:56
Морска гара Бургас

Начало на морска пътническа линия Истанбул - Бургас

Турска корабна компания започва да осъществява пътническа линия от Истанбул до Бургас. Плаването ще се извършва с луксозен катамаран. Първият курс е планиран за 11-и октомври. Основните пътници, който се очакват на първото плаване, са турски граждани. До края на годината са предвидени 6 пробни плавания на промоционални цени от 60 евро в двете..

публикувано на 04.10.24 в 06:56

Веломаршрутът "Черноморски път" може да удължи сезона на морето

„Черноморски път“ е веломаршрут, който група ентусиасти създават. От 2017 едноименното сдружение, вело клуб „Устрем“ и туристическото дружество „Родни Балкани“ търсят съмишленици на каузата-да бъде разработен маршрут за велосипеден и пешеходен туризъм по българското Черноморие. Голямата амбиция е продължението на маршрута в посока Румъния и..

обновено на 03.10.24 в 14:10
Илия Проданов

Илия Проданов: До дни очакваме среща с министрите за неизплащането на „украинската помощ“

Регионалните сдружения на зърнопроизводителите в страната провеждат днес заседания на управителните си съвети. Причината е неспазването на Споразумението , подписано през февруари между бранша и ресорните министерства във връзка с изплащането по втория транш на т.нар. „украинска помощ“. Председателят на Националната асоциация на..

обновено на 03.10.24 в 13:26

Тихомир Янакиев: Щастливи сме, че получихме остров "Св. Иван", но защо държавата не го направи туристическа атракция?

Община Созопол получи част от остров Свети Иван от държавата за срок от 10 години. Изключени са само около 80-90 дка, които остават на Министерството на отбраната. Няма да избягаме от този наш ангажимент, но държавата трябваше до сега да направи нещо за развитието на туристическия му потенциал, коментира кметът Тихомир Янакиев:..

публикувано на 03.10.24 в 12:32