Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Стотици хиляди дългове покрай концесията на подземния паркинг


Възможно ли е фирма, която почти всяка година от основаването си насам да генерира загуби и все пак да съществува?

Възможно ли е в годината, в която дружеството е създадено, да спечели концесия за изграждането и стопанисването на подземен паркинг на 3 нива в центъра на Бургас?

Възможно ли е от три години насам да не плаща концесионни такси, да има начислени лихви за над  100 000 лв и все пак да продължава да стопанисва паркинга на общинския терен?

Отговорът на всички тези въпроси е да, възможно е.

Договорът за концесията за 30 години на паркинга в района на площад „Св. св. Кирил и Методий“ е сключен през април 2007 г. от фирмата „Глобъл технолоджи къмпани“ АД. Фирмата тогава се ангажира както да изгради и стопанисва паркинга, да облагороди площада и да плаща концесионната такса.

Финансовите отчети на дружеството, публикувани в Търговския регистър, обаче показват, че фирмата има финансови затруднения още от самото начало.

„Глобал технолоджи къмпани“ ЕАД е учредена през 2007 г. с капитал 50 000 лв. Това става чрез отпуснат кредит на „Онтайм Дистрибюшън енд Лоджистикс“ ЕООД. Според докладите на дружеството, неговата основна дейност е „експлоатация на инфраструктура“.

В края на 2007 г. финансовото състояние на фирмата отчита загуба в размер на около 223 000 лв. Част от тези средства в размер на 53 000 лв. са били за проектирането на паркинга.

Година по-късно (през 2008 г.), дружеството регистрира приходи в размер на 212 000 лв. и около 228 000 лв. разходи. През 2009 г. обаче разходите достигат почти 360 000 лв.  

За финансирането на проекта за изграждането на паркинга, „Глобал технолоджи къмпани“ ЕАД тегли кредит от ПИБ в размер на около 14 700 000 евро или приблизително 28 700 000 лв.

През 2011 г. беше направена първата копка по изграждането на паркинга. Въпреки че той трябваше да бъде изграден за 15 месеца, обектът беше пуснат в експлоатация през 2017 г.

Година по-рано независим одитор пише в доклада си, че дружеството е отчело нетна загуба в размер на 1 888 000 лв. през годината, като към 31.12.2016 г. собственият капитал е отрицателна величина – 11 491 000 лв. „Обстоятелствата, наред с останалите събития, са индикатор, че  налице съществена несигурност, която би могла да породи значителни съмнения относно способността на Дружеството да продължи да функционира като действащо предприятие“, се посочва още в доклада.

 Въпреки това фирмата продължава да съществува и да генерира още загуби. От 2019 г. спира да плаща концесионните вноски към Община Бургас и да трупа лихви и неустойки. Към 31 май тази година цялата дължима сума е в размер на около 954 000 лв.

Като причина за неизплащането на сумите, фирмата посочва ситуацията около Ковид кризата. Само, че икономическите последици от нея започнаха през 2020 г., а не година по-рано.

Хронологията също показва, че  плащането на вноските е трудно за концесионера – понякога има забавяния, не се плащат целите, друг път се компенсират с по-големи суми.

„Последното натрупване се е получило около 2019 г., когато цяла концесионна вноска не е внесена. Малко преди това, поради това, че е закъсняла вноската, е усвоена гаранцията, която е задължителна част от този договор. Сега фактически тази гаранция я няма. Едната от поканите, която е била отправена към концесионера, е именно да се поддържа тази гаранция, защото тя е много важна именно в случаите, когато се закъснее с вноската, тя да бъде усвоена. 75 000 лв. е гаранцията. Има и още нещо. По-миналата година Сметната палата е направила ревизия и има едно задължение да бъдат актуализирани концесионните вноски, които принципно се актуализират с годишния инфлационен индекс, обявен от Националния статистически институт като размерът не може да бъде по-нисък от този предходната година. Фактически са актуализирани стари назад концесионни вноски, което пък допълнително натрупва задълженията“, поясни общинският съветник Иво Баев.

Междувременно на едно от заседанията на комисиите към Общинския съвет се появи и друг инвеститор с предложение.

„Пристигна един господин, който се казва Станимир Бургаски, който каза, че е много сериозен предприемач. Доколкото разбрах е собственик или управлява колекторска фирма и други бизнеси. Той каза „аз съм готов да поема управлението на паркинга“, съответно да възстановим по някаква схема и да погасим задълженията. Тогава ние най-любезно казахме, че това е по-добрият вариант отколкото да се прекратява концесия и да се търсят по съдебен път пари, които най-вероятно няма да бъдат събрани, защото тази фирма няма имущество за обезпечаване. След това този човек изпрати обобщение на бизнес план – локация, предизвикателства, предложения за реформи, развитие, финансово състояние, прогнози, архитектурни скици на обекта“, разказа Иво Баев.

Впоследствие обаче от този човек следа няма, няма и информация дали е водил и преговори със самото дружество. От кореспонденция с Община Бургас и с общинския съветник Иво Баев от август става ясно, че фирмата може да изплати гаранцията по договора в размер на 75 000 лв., дължимите местни данъци и такси за тази година (77 000 лв.) и първата вноска за тази година (77 500 лв.) или общо 229 500 лв. Към момента обаче нищо от това не е внесено по сметката на Общината.

След проведена извънредна работна среща на три комисии към Общинския съвет миналата седмица, е даден срок на дружеството от 10 дни да внесе някаква част от задълженията си и след това вече да се обсъжда погасителен план. Според общинския съветник и юрист Иво Баев, не е в интерес на Община Бургас концесията да бъде прекратена, защото подобно съоръжение е трудно за стопанисване. Подобна стъпка ще доведе и до воденето на съдени дела.

Изпратихме въпроси и очакваме коментар по казуса, както от Община Бургас, така и от фирмата „Глобал технолоджи къмпани“ ЕАД.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Д-р Йордан Господинов, "БГ ФИШ": Цената на рибата ще продължи да се повишава

Рибата ще продължи да поскъпва, не само у нас, но и навсякъде, защото количествата намаляват. Това каза за БНР Бургас председателят на Консултативния съвет за Черно море д-р Йордан Господинов, който е и изпълнителен директор на Асоциацията на производителите на рибни продукти "БГ ФИШ". Оскъпяването на рибата идва от разходите, които правят..

публикувано на 28.02.25 в 08:30

За "Син флаг" се борят 30 български плажа, предимно от Южното Черноморие

Наградата „Син флаг” е най-утвърденият еко-етикет и стандарт в туризма с 38-годишна история, с който са удостоени отлични световни плажове, яхтени пристанища и туристически плавателни съдове, сред които и тези на изявени български курорти. Благодарение на Българско Движение „Син флаг” сини флагове се веят по българските плажове от 1995 година. През..

публикувано на 27.02.25 в 15:08

Приемаме в България еврото и какво...? БНБ с отговорите на десетки важни въпроси

Българската народна банка (БНБ) отговори на десетки въпроси, свързани с еврото, превалутирането на лева и функциите на централната банка след влизането в еврозоната. БНБ подчерта, че официалният валутен курс на лева към еврото е неотменимо фиксираният валутен курс от 1,95583 лв. за 1 евро . С оглед на това, превалутирането от левове в..

публикувано на 25.02.25 в 19:00

Среща с работодатели в сферата на туризма организира бюрото по труда в Бургас

Дирекция „Бюро по труда“ – Бургас организира "Среща с работодатели" в сферата на туризма, хотелиерството и ресторантьорството. Трудовата борса ще се проведе на 12 март 2025 г. от 10:00 часа в сградата на ДНА в град Бургас, ул. „Христо Ботев“ № 48. Събитието ще предостави възможност за запознаване с дейността на водещи компании в бранша,..

публикувано на 25.02.25 в 16:00

Община Бургас иска от държавата терен за буферен паркинг в промишлена зона „Север"

Община Бургас ще поиска от държавата терен в промишлена зона „Север“, за да изгради буферен паркинг за тежкотоварни автомобили. Промишлената зона е изключително развита, там има много складове и бази на фирми и предприятия, но липсват обособени зони за престой на тежкотоварните автомобили. Затова Община Бургас търси..

публикувано на 25.02.25 в 13:08

Морски общини се включиха в туристическите изложения в Букурещ и Будапеща

България се представи в международните изложения   TTR в Букурещ и Travel+ 2025 в Будапеща, които са сред най-важните туристически събития в региона и събират новите предложения от туристически агенции, туроператори, хотели, курорти и доставчици на  услуги. Изложението TTR  в Румъния  се организира за 51-ви път. България  участва в..

публикувано на 25.02.25 в 12:04
Васил Атанасов, директор на Летище Бургас

Три самолета на българска авиокомпания ще летят от Бургас

През март тази година предстои ремонт на настилката на пистата на летището в Бургас. Това няма да се отрази на трафика, посочи директорът на аеропорта Васил Атанасов. Припомняме, че цялостен ремонт на пистата ще бъде направен през зимния сезон на тази и началото на следващата година: „Този цялостен ремонт е нужен, защото може би..

публикувано на 25.02.25 в 10:30