Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Разширяват Зоната за обществен достъп, архитекти – с редица възражения

Снимка: ДППИ

Яхтена марина, зони за отдих, амфитеатър…Всичко това трябва да се реализира в Зоната за обществен достъп на бургаското пристанище, която вече се разширява и в района около входа на порта. Вече има и стартирала обществена поръчка за изготвяне на работен проект, а от бургаската камара на архитектите изразиха редица възражения и поискаха процедурата да бъде прекратена.

От местната колегия изпратиха отворено писмо с техните възражения до редица институции. Проектът предвижда зоната в района около седмо до девето корабно място да се изчисти от товаро-разтоварна дейност и да стане за обществен достъп и яхтено пристанище. Според арх. Костадин Христов, някои от процедурите са нарушени. В момента има открита такава за изработване на генерален план на Зоната за обществен достъп, при одобрено задание, посочва той. Те се бавят и се минава към частично реализиране на елементи от този план, без да е ясна цялостната визия за развитие на участъка. Преди време се организира конкурс за идейна концепция именно за тази зона, на който да стъпи бъдещият работен проект. Самият Христов е участвал в него, но посочва, че не е обжалвал решението на журито. А относно процедурите той и колежката му Венета Иванова поясняват, че генералният план е градоустройствената основа, върху която трябва да стъпи всичко, което ще се реализира в тази територия. А в този случай не се върви от общото към частното, а обратно. Така обществената поръчка за работен проект е пусната на база на спечелилия конкурса за идейна концепция, а Венета Иванова допълва:

Без да е обсъдено нито с обществеността, нито с регионалната колегия, което е наясно с тази проблематика. И, мен лично, много ме смущава фактът, е зоната, в която ще случват най-големите обществени нови сгради, зона, която е изключително значима и е връзката между града и морето, стават без обществено презентиране“, коментира Иванова.

В идейния проект има интересни идеи, но имаме притеснения относно транспортната обвързаност с останалата част от зоната, посочва Костадин Христов. Затова беше важно да видим и останалите предложения, но те не бяха обсъдени с нас и не получихме достъп до тях, поясняват архитектите.

По първоначалния генерален план е предвиден, в оста на входа на пристанището, да бъде реализиран един пешеходен мост, който да подобри достъпността до южната част на зоната. В проекта, който е премиран на първо място, този пешеходен мост е отпаднал, защото тази зона, тихата, седмо – девето корабно място, се предвижда за зона за т. нар. „елитни яхти“, казва Христов.

Автогарата стеснява достъпа до зоната, а по първоначално предвиждане, трябваше да има голям площад, който към момента е с намалени размери, добавя Костадин Христов. Архитектите настояват за широко обществено обсъждане на проектите, за да се намери най-доброто решение за бъдещата зона за обществен достъп.

Тенденциите в съвременните градове са да могат хората не просто да се разхождат покрай кея и да се любуват на яхти, а да могат да се докоснат и до морето. Най-грубият пример е масовата посещаемост на понтонните мостове на Кристо Явашев на езерото Комо. Реално, ние имаме възможност тук, в сърцето на пристанището, да реализираме подобна идея. Тук е водна повърхност, която целогодишно е тиха. Тук може да има водни колелета; лодки за разходка; понтони; аквапарк; водни ски… Атракции, които да обслужват целия град и да привличат туристически поток. Яхтите привличат, ама не са всичко“, смята архитектът.

Няма да се прекрати на обществената поръчка за работен проект на разширението на Зоната за обществен достъп в Бургас. Затова са категорични от Държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ). Към момента има подадени две оферти за изработването на работен проект на зоната, която трябва да отвори Бургас към морето и от страната на ж.п. гарата. На базата на спечелилите конкурса проекти за идейна концепция на зоната, е изготвена техническа спецификация, а предложенията в настоящата процедура трябва максимално да съответстват на нея. Именно в тези проекти е отпаднал моста, който трябва да минава над морето. От ДППИ казват, че той не е задължителен елемент, но не посочват причини, освен че той просто не бил предвиден в проектите и отрекоха, че това е, за да не се пречи на акостирането на яхтите. Но посочват, че може и да се направи мост в бъдеще.

А защо яхтена марина? На първо място, казват от предприятието, защото сме пристанище и е нормално да има пристанищна дейност, в случая - за пасажерски плавателни съдове. Казват, че имало и желание за марина, защото все повече хора имали лодки и яхти. Според тях - ще привлича и туристи. Също така - ще носи и приходи на порта.

И още - пешеходният достъп трябва да бъде осигурен през ул. „Александровка“, покрай автогара Юг и да излиза в зоната. Той трябва да е съобразен със съществуващата инфраструктура.  Автомобилният ще бъде през входа на пристанището. Предвижда се между 1 и 4 корабно място да има паркинг, четириетажен, с 400 места.

От ДППИ отговорят уклончиво за провеждане на обществено обсъждане. Такова, на този етап, няма как да се проведе, поясняват и добавят, че в последствие ще бъдат спазени всички законови процедури. А относно конкурса за идейна концепция, поясняват, че представител на архитектите е участвал в него и е имало време да се отправят възражения. Темата ще бъде разглеждана и от местните общински съветници, така че тя ще търпи развитие. В момента, от държавното предприятие са категорични, че няма да прекратят обществената поръчка, каквото е желанието на камарата на архитектите в Бургас.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Започва подмяна на водопроводната мрежа в Мамарчево за 9 млн. лева

В крайграничната община Болярово и през тази година ще се търси решение на пробемите с безводието и остарялата водопроводна мрежа, информираха от администрацията. До дни започва мащабен проект в село Мамарчево на стойност близо 9 млн. лева. Засушаването в странджанския край продължава от няколко години. Същевременно лошото състояние на тръбите в..

публикувано на 11.01.25 в 11:32

КНСБ: Липсата на трудов договор - сред най-честите нарушения на правата на работещите

Работа без трудов договор е сред най-честите нарушения на трудовите и осигурителните права в страната - това сочат получените в КНСБ сигнали за миналата година.  Сред най-засегнатите са в сферата на услугите, ремонтните дейности и ресторантьорството. При започване на работа задължително трябва да се сключи писмен трудов договор, заяви националният..

публикувано на 11.01.25 в 10:24

Затварят частично пътя Царево - Резово

Частично ще бъде затворен републиканският път III-9901 Царево-Варвара-Ахтопол-Синеморец-Резово, информират от  Агенция „Пътна инфраструктура“.  Затварянето е планирано за 11.01.2025 г., събота от 09:30 ч. до 15:30 ч., при км 4+492 (района на т.нар. „Далян Лафина“). Същото ще бъде обезпечено от служители  на Районно управление Царево, а движението ще се..

обновено на 11.01.25 в 09:26

Пореден протест в защита на парк "Сините камъни"

В Сливен се проведе трети протест срещу изваждането на близо 700 декара земя от Природен парк „Сините камъни“ за изграждането на селищно образувание и още 12 декара от земята на бившия алпийски дом. Над 70 души застанаха зад мнението, че с тези решения на Общинския съвет и Областна администрация ще бъде нарушен екологичния баланс на парка, защото..

публикувано на 11.01.25 в 08:12

Две улици в Бургас ще бъдат затворени до февруари заради ВиК ремонт

Две улици в Бургас ще бъдат затворени до февруари заради ремонтно-възстановителни дейности на битово-фекална канализация. От 9:30 часа на 13.01.2025 г. (понеделник), до 07.02.2025 г. се затварят за движение на превозни средства части от улиците „Васил Левски“ и „Любен Каравелов“. Автомобилите няма да могат да преминават в следните участъци:  Ул...

публикувано на 10.01.25 в 19:00

Поморие запазва преференциалното паркиране, въвежда се часови диапазон

Преференциалното паркиране в Поморие ще се запази, но с часови диапазон.Това стана ясно на обществено обсъждане, което се проведе снощи в читалището на морския град. Остър дебат, в който се чуха обвинения в порочно и непрозрачно отдаване на паркоместа, беляза дискусията как да бъде организирано паркирането, така че да наредбата да не..

обновено на 10.01.25 в 17:06
НАП в Бургас

Стартира данъчната кампания за 2025 година (обновена)

От днес започна подаването на данъчни декларации за доходите на физическите лица по електронен път, в офисите на приходната агенция, по пощата с обратна разписка или в пощенските клонове. Крайният срок за деклариране на получените през 2024 година доходи, облагаеми с данък върху общата годишна данъчна основа, и ползването на данъчни облекчения..

обновено на 10.01.25 в 15:32