Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Дистанционно се обучават децата със специални образователни потребности в ОУ" П.Р. Славейков" в Бургас

Как преминават заниманията на Георги Скордев?

| обновено на 13.04.20 в 13:14

 Георги Скордев  е един от учениците, които са със специални образователни потребности в училище "Петко Рачев Славейков" в Бургас. Той е петокласник и е с увредено зрение и слух. Неговото обучение по време на извънредното положение се реализира дистанционно,така, както учат хиляди деца в страната. Вкъщи заниманията преминават с помощта на майка му Мария Попова и с ресурсния учител Доротея Гористанова-Дачева. Преподавателят успява да работи с още 10 деца вече месец. 

30 минути са онлайн часовете за децата със специални образователни потребности, обясни учителката. За първи път обучаваме дистанционно, но не сме оставили на заден план нашите ученици. Имаме пълната подкрепа на ръководството на училището и работим спокойно. Доротея Гористанова-Дачева е преподавател на Георги вече 4-та  година. Приех работата като предизвикателство, признава тя и допълва, че дистанционното обучение сега е отново такова за нея :

Комуникираме чрез платформата  Майкрософт Тиймс .Часът започва както в училище.Първото нещо е Георги да си сложи раницата на гърба, с което му подсказваме, че е време за учене. След това сваля раницата и я отваря, в нея са приготвени символите на учебните предмети, които има детето в съответния ден. Така е и сега. Той открива символа - ресурсен учител, оставяме му време да го опипа и да се настрои за час. През това време обсъждаме с майката с каква нагласа е детото за часа. Това е нужно, за да разбера аз с какво темпо ще работя, колко и какви задачи ще му поставя.

Даваме възможност самостоятелно да се справи, но на този етап всичко се извършва от майката, не може без нея.

 Учителят инструктира майката какво точно трябва да прави. Мария Попова снима кратки клипове с изъплнението на задачите и и ги праща на преподавателя. Основната трудност, и за учителя, и ученика, е личният контакт и липсата на сензорната стая в училище, която улеснява обучението. Преподавателят я нарича,, вълшебното място,,, защото там има достатъчно стимули за мултисензорна стимулация. Всичко е под формата на игра. Детето не се фокусира върху самия успех, а върху преживяването.И там, и у дома, ако Георги се умори, той задължително почива минута -две, уточни Доротея Гористанова-Дачева:

Първото и най-важно нещо е да го научим да взаимодейства с учителя. Имам предвид развитието на фината моторика, най-вече, хващането на предмети, време да манипулира с тях, вземането им, връщането им. Използваме символи, които са свързани с всеки един предмет. С промяната на сезоните, с празниците  и т.н..Доколкото можем следваме вкъщи учебния план, който трябва да реализираме в училище. 

С подкрепата на учителите работим доста добре  с детето, заяви Мария Попова:

Притеснявам се, че в дългосрочен план това много ще му попречи на добиването на самостоятелност, на отделянето от семейството, за което винаги се борим.На практика той отново е затворен в един много тесен кръг от хора и това пречи на социализацията му. Не сме на този етап, в който той може да изпадне в някаква депресия. Аз се притеснявам от това най-вече.При децата с увреждания е по-различно дистанционното обучение, спрямо другите деца, защото родителите започват да изпълняват задачите, които им се спускат от учителите.Те ги заместват.Всички знаем, че това е един много затворен кръг за детето. Аз съм доволна от него. От доста време не съм работила с Георги. Виждам, че той много неща е научил.Това мен ме радва. Сега започваме ново ниво. Нови задачи започнахме да изпълняваме вкъщи, упражняваме ляво-дясно, сваля кубчета долу и горе. Трябват много повторения, работим на фината моторика.

Това, което ме притеснява е, да не кажат всички, че това е сполучлива форма на обучение. Не, не е сполучлива за обучение за деца с увреждания. Към днешна дата е добра, но, ако продължи дълго, губим всичко. Училището не е измислено само за добиване на някакви знания, които виждаме, че могат да се научат и онлайн. А е измислено, за да попадне детето  в социална среда!

   Много е трудно на тези ученици да се обясни, защо им се нарушава ежедневният ритъм, категорични са и майката, и учителката. Според тях е необходимо да се променят мерките за децата с увреждания по време на извънредно положение. Георги има шанс да излиза навън, тъй като семейството живее в къща и в двора й може да прекара няколко часа. 

ПОВЕЧЕ В ЗВУКОВИЯ ФАЙЛ:

ПОВЕЧЕ В ЗВУКОВИЯ ФАЙЛ:



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ремонтират и разширяват училището в руенското село Трънак

Ремонт и модернизация предстои за училището в руенското село Трънак. Община Руен обяви обществена поръчка за ремонтни и строителни дейности с прогнозна стойност малко над 3.5 млн .лева. Одобрен е инвестиционен проект има и издадено разрешително за строеж.  Дейностите са по Оперативна програма "Национален план за възстановяване и устойчивост –..

публикувано на 19.01.25 в 10:00

Янчо Стойчев: Вече не съм директор на Спортното училище, но заставам пред вас с открито сърце

„От днес, вече не съм директор на Спортно училище „Юрий Гагарин“. Решението за моето освобождаване бе взето с мотиви, които оспорват моята лична почтеност, но аз заставам пред вас с открито сърце и гордо вдигната глава.“ Това заяви в позиция, публикувана в профила му във фейсбук, Янчо Стойчев. Това е първото му изявление след като стана ясно, че..

публикувано на 15.01.25 в 18:55

Английската гимназия в Бургас отбелязва патронен празник с богата програма

Бургаската английска гимназия АЕГ „Гео Милев“ отбелязва днес своя 54-ти патронен празник с богата програма. Учениците на гимназията са подготвили редица събития, които ще текат през целия ден в сградата на училището. Те са отворени за всички, желаещи да станат част от празничното настроение. Програмата включва спектакли, беседи, викторини и..

публикувано на 15.01.25 в 14:30

Летни курсове по португалски език ще се проведат в Бургас

След интереса към курсовете по японски език и култура, Софийският университет „Св. Климент Охридски“ ще доведе португалския език на бургаска земя. През лятото ще се проведе курс във филиала на висшето учебно заведение по португалски език и култура. Занятията ще се водят от екип на катедра „Португалистика и лузофонски изследвания“..

публикувано на 13.01.25 в 08:55

Понеделник ще бъде неучебен ден и в община Карнобат

Утре ще бъде неучебен за всички ученици в община Карнобат, съобщи кметът Георги Димитров. Причината са влошените метеорологичните условия заради продължаващия снеговалеж.  Очаква се температурите да паднат през нощта. Към този момент на територията на общината няма затворени пътища, каза Димитров.  Ахмед Мехмед: Утре в община Руен е неучебен ден..

публикувано на 12.01.25 в 16:38

Михаил Ненов: Студентският кампус е водещ проект в Бургас за тази година

Технологична година очаква образованието в Бургас. Пилотна програма за изкуствен интелект, развиване на идеята за студентския кампус в морския град и актуализация на знанията в посока роботика, са сред водещите акценти, които са заложени за 2025 година. В Бургас се е заформило едно образователно общество, което трябва да продължи да се..

публикувано на 06.01.25 в 08:20

Бургаският филиал на СУ обяви прием по две магистърски програми

На 6 януари 2025 г. започва приемът на документи за кандидатстване в две магистърски програми в бургаския филиал на Софийския университет: „Аудио-визуален дизайн“ и „Аудиопродукция и мастеринг“. Обучението по тях е от летен семестър, с начало на лекциите през месец февруари. Програмите са насочени към хора, които имат интерес към създаването на..

публикувано на 31.12.24 в 13:40