Учителското съсловие отново показа, че може и контролира нишките на живота. Това смята Весела Иванова, председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета в България за Област Бургас. Тя припомня, че в миналото кметът, попът и даскалът са били ключовите фигури в обществото.
Споделяме мнението на Весела Иванова.
"Както в цялата страна, така и в цяла област Бургас от 16.03.2020 г., учебните заведения преминаха към обучение от разстояние - в електронна среда. Никой от гилдията не беше подготвен за тази ситуация, никой не знаеше какво го очаква, но пораснахме и показахме, че можем.
Много трудно и много тежко - за 2 дни всички ние трябваше да променим мисленето и съзнанието си, да се обучим и подготвим за новото и непознатото, да минем на последна предавка и да подготвим електронното обучение. За 2 дни трябваше всичко да се пренастрои по нови начини, да се въведат нови правила, да се ангажира много ресурс. През уикенда се обмениха хиляди постове с ресурси, указания, съвети, упътвания. Но успяхме... Безсънните нощи и целодневното обучение си струваше.
Изминалата седмица го доказа.
Защото учителите и директорите станаха модерните лидери в образованието, посланици на новото и креативното, зашото с професионализма си съхраниха българската духовност и доказаха, че училището винаги е било най-здравият стълб в историята на една нация.
И само за седмица - бавно и полека учителството порасна за няколко години и доказа, че е било, е и ще бъде ключова фигура във всеки един процес.
Какво се случи - революция в образованието!
За 2 дни, за броени часове.
В петък, 13.03.2020г. дойдоха първите инструкции, в понеделник, 16.03.2020 г, хиляди учители започнаха новото - онлайн занимания.
МОН даде cвoбoдaтa на вcякo училищe дa избeрe нaчинa, пo кoйтo тoвa дa cлучи, cпрямo възмoжнocтитe, c кoитo рaзпoлaгa. Тoвa мoжeше дa cтaнe чрeз рaзлични eлeктрoнни плaтфoрми зa cинхрoннo и acинхрoннo oбучeниe, кoитo чacт oт училищaтa вeчe изпoлзвaт - Шкoлo, учa. ce, Оffiсе 365, g suitе) или oнлaйн oбучeниe в рeaлнo врeмe c пoмoщтa нa рaзлични видeo урoци и eлeктрoннa кoмуникaция.
И училищата го направиха - бързо, качествено и отговорно.
Почти всички участници в образователния процес бяха снабдени с електронни устройства за работа и имаха достъп до интернет. Там, където беше проблем, медиаторите работеха на терен и разнасяха материали до всяко дете. Повечето учебни заведения организираха образователния процес от първия ден синхронно или асинхронно, със седмично разписание, по всички учебни предмети, с онлайн уроци и виртуални класни стаи по всеки предмет - Classroom, Google Meet.
Учителите продължиха образователния процес на учениците в избрани от тях електронни платформи (предимно Messenger, Google Classroom, Discord, E-mail, от 18.03.2020 г. - Shkolo.bg). Образователни платформи, издателства, национални и местни телевизии - всички бяха съпричастни с каузата образование. Ангажираността на учениците беше при спазване на дневния режим, утвърден със заповед на директорите, в който един учебен час за малките ученици беше 20 минути, а за останалите - продължителност 30 мин. с 20-минутни междучасия.
Учителската общност показа висок дух, себеотрицание, личен пример и инициативност, като споделяше уроци, разработки, материали. Учителите използваха всички виртуални "комуникатори", за да обхванат учениците, общуваха по телефона с родители и ученици, говориха един с друг, обменяха помощ и се подкрепяха един друг. Такава гигантска крачка в дигиталната среда би била невъзможна в ежедневната рутина. Извънредната ситуация отприщи невероятен стимул за справяне и овладяване на обстоятелствата и адаптирането им към действителността. Такова единение на усилията на учителите и ответна, адекватна, реакция от страна на родители и ученици е безпрецедентна реакция на единение в близката ни история поне от Възраждането насам. Този просветителски устрем - повлиян от личностната мобилизация на всеки един човек, поставен в условията на екстремален момент.
Направо потънахме в дистанционното море и това ни отклони от вятъра на медийния короновирус" - споделят самите учители.
Проведените образователни единици се отразяваха в електронния дневник на училищата чрез вписване на темите. Всеки ден учителите отчитаха своята работа чрез попълване на електронен доклад. На учениците се провеждаха часове с не повече от разпоредената от МОН ангажираност. Темите, преподавани от учителите, бяха с цел преговор и упражнение, насочени предимно към самостоятелна работа на учениците, за да се избегне постоянното стоене пред монитора. На учениците не бяха поставяни отсъствия и оценки. Отговорната им работата беше стимулирана с положителни «отзиви - похвали» в Школо.БГ.
За обратна връзка с родители и ученици повечето учебни заведения бяха подготвили онлайн анкети в които в 90 % от отговорите и на двете страни, се наблюдава положителна оценка по отношение на избраните от учителите платформи, методи на работа и възможност за обратна връзка. Към момента учителите и учениците на от цялата област работят върху активацията на профилите си в Office 365 и Teams.
А учениците? Как са?
Малките - много притеснени, защото до този момент са свикнали винаги пред тях да има учител. Големите - доволни, че се обучават в нова среда, че получават знания от разстояние.
Но всички бързо пораснаха и вече влязоха всеки в "своя електронен час".
И всички разбраха, че училището е един голям свят, не само сграда. Свят, в който и от разстояние могат да получават духовно богатство, знание, приятели.
А родителите?
С тази революционна крачка успяхме да убедим и скептиците, че да си учител е призвание, а не професия за всеки. Те ни повярваха, довериха ни се и осъзнаха, че училището не може да изпълни своята мисия без тяхното съдействие. За седмица станаха наши партньори във всички действия и дейности по пътя напред към знанието. Подкрепяха ни повече, вярваха ни, съдействаха ни, бяха търпеливи!
Защото ни разбираха, защото никой не беше работил в такава извънредна ситуация.
И тук - за психологическия баланс на всички в системата - много помогнаха училищните психолози, педагогически съветници и медиатори.
След екстремната адаптация с новата ситуация последва силна нужда от психологическо адаптиране, за да могат учениците и техните родители да успеят да се справят с новото и преодолеят кризата. По тази причина много учебни заведения обособиха рубрика "Виртуален психолог". Всеки психолог потърси най-правилният път да стигне до учениците си - къде със създаване на виртуални групи за обща и допълнителна подкрепа, къде чрез използване на различни игрови варианти, къде чрез лични консултации. Създадени са анкети за обратна връзка с родителите и с учениците. Всекидневни са публикациите в групата, на лични съобщения в месинджър, вайбър и телефон. Провеждани са разговори с всеки ученик с допълнителна подкрепа, както и тестове, и подкрепа през месинджър всеки ден от седмицата. Активно се поддържа връзка с УС за споделяне на това как протича всеки един "електронен ден" в изолация. Търсят заедно алтернативни варианти за добро прекарване на времето с близките хора у дома, правят проективни тестове за самопознание, играят игри и др.
Много трудности преживяхме всички заедно, много въпроси решихме, но направихме голяма крачка в процеса на дигитализация на училището. Чака ни много работа, но всички членове на училищната общност показаха гъвкавост, адаптивност, сила, трудолюбие и смелост.
А образователната система показа, че може да направи революция в кратки срокове."
Повече от 670 изявени ученици с отличия през годината и призови места в престижни международни и национални олимпиади, състезания и конкурси ще бъдат наградени по традиция в навечерието на празника на Бургас – Никулден, съобщават от общината. Шестата тържествена церемония по връчване на наградите на Община Бургас - „Ученик на годината“ и „Студент на..
Обновена е сградата на ОУ „Антон Страшимиров“. П одобрен е микроклиматът в резултат на положената топлоизолация по покриви и фасади, подменена е отоплителната инсталация и е изградена фотоволтаична инсталация за производство на ел. енергия за собствено потребление. Обособени са изцяло нови пространства - архитектурно оформление на СТЕМ..
Общо 366 ученици с изявени дарби ще получат стипендии за насърчаване и развитие на творческите, научните и спортните им заложби. За тази цел правителството одобри общо 373 545 лева за подкрепа на ученици от 8. до 12. клас от държавни, общински и частни образователни институции. Средствата са одобрени по Програмата на мерките за закрила на деца с..
24 ученици от ПГСАГ „ К. Фичето“ – Бургас посетиха преди дни Европейския парламент в Страсбург. Заедно със своите ръководители Ваня Казакова и Станислава Димитрова те бяха сред представителите на България включени в сесия на младежката програма "Евроскола". Младежите влязоха в ролята на евродепутати и дискутираха по темите за бедността и..
Ученици от бургаската професионална гимназия по компютърно програмиране и иновации посетиха Европейския парламент в Брюксел и в Страсбург. Те участваха със свои връстници в дебати по теми, свързани с климата и енергетиката и имаха възможността да разговарят с евродепутати и комисари. Бургаските ученици са участници в клуба „Посланици на..
От Асоциацията на индустриалния капитал в България съобщиха, че са загрижени относно изготвянето на новия държавен план-прием на училищата за учебната 2025/2026 година. Според тях има спад на заложения процент на професионалните паралелки за сметка на останалите. От организацията подчертават липсата на кадри и желаещи да работят в сферата на..
Бургаският филиал и Стопанският факултет са номинирани за годишната награда "Знак за качество на Софийския университет". Церемонията по връчване на отличието ще се състои през настоящата седмица в Аулата в Ректората на Софийския университет. Тя се провежда ежегодно по инициатива на ректорското ръководство и на Университетския център по управление на..
Повече от 670 изявени ученици с отличия през годината и призови места в престижни международни и национални олимпиади, състезания и конкурси ще бъдат..
24 ученици от ПГСАГ „ К. Фичето“ – Бургас посетиха преди дни Европейския парламент в Страсбург. Заедно със своите ръководители Ваня Казакова и..
Обновена е сградата на ОУ „Антон Страшимиров“. П одобрен е микроклиматът в резултат на положената топлоизолация по покриви и фасади, подменена е..