Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Летище Равнец може да е действащо със или въпреки ФРАПОРТ

Дори концесионерът на летищата в Бургас и Варна да е поставил условия за отстояние  на едно действащо летище от друго, реално базата в Равнец си работеше 55 години на същата отдалеченост от летище Бургас. Покрай Пловдив има три военни, едно гражданско летище, които са през десет- двайсет километра едно от друго, това е въпрос на Ръководство Въздушно движение, не е проблем за провеждането на полети, отбелязва офицерът от резерва майор Георги Кръстев.

Това, което видях наскоро като снимки - цялата инфраструктура освен полосите, е разрушена. Няма укрития, сградите -всичко е в отчаяно състояние. Но най- голямото богатство на едно летище е самата писта, в случая ние имаме две. Нефтозаводът навремето даде пари да се направи нова полоса, самолетите да са с курс езерото Вая.

За мен това е създадено съоръжение, дори в една аварийна ситуация, един граждански самолет да се наложи да кацне там, независимо, че в момента няма сгради или нещо оборудвано, пилотът на военен самолет, ако му се наложи да се катапултира, ще успее да кацне,  и пак се заслужава да го запазиш.

Това  казва Кръстев, който  работи сега към Гранична,  където има 4 вертолета за търсене на мигранти. След дежурството си в понеделник, той ще отиде на сесията на Общинския съвет в Морското казино на 27.08.

След разрухата на летище Равнец, то може да се възстанови  с много по- малко средства за карго полети.  И тази индустриална зона, която се предвижда, пак да се построи, но да не бъде около самите писти за излитане и кацане.  За това настоява и последният командир на изтребителната авиационна база Георги Георгиев.

По думите му, запази ли се изискването на Министерския съвет  да не се застроява близо до полосите, оттам нататък начинанието е печелившо.  Никъде в България няма гражданско или военно с две полоси, това е единственото тук. И целогодишно е благоприятно за най- много полети като климатични условия, време и дестинация.

Застрои ли се покрай пистата това и е извън норми на безопасност на всякакъв вид авиация, нито карго, нито граждански, нито военни полети. А при необходимост Равнец може да се ползва за пребазиране, ако нанесат удари по Граф Игнатиево, пистата тук я има, и оттук могат да се изпълняват бойни действия, добави Георги Кръстев.

Константин Бачийски уточни, че е изискал документи  доколко „Фрапорт“ ограничава  появата, концесионирането на друго  летище, има ли забрана за конкурентна дейност. Един от мотивите базата досега да стои неизползваема, макар че е много добра за т.нар. ВИП авиация и малките чартърни самолетчета, беше твърдението, че концесионният договор с „Фрапорт“ не допуска разкриване на българската държава и нейни дъщерни дружества на каквото и да е друго летище на 150 км от летищата в Бургас и Варна, т.е. има забрана за конкурентна дейност.

В основния договор, в информацията, която е публична, не видях такова ограничение. Поискал съм, още не са ми предоставили, чакам някакви анекси да видя. Но дори да има, то вероятно ще е свързано с концесионирането на ново летище. Ние не е необходимо да го концесионираме. Общината първо може да е оператор. След това, ако ограничението е да няма друг оператор, може операторът да бъде Фрапорт, да оперира и двете летища. След това в основния договор пише, че няма неустойки за държавата, ако държавата наруши договора. При концесионната такса на летище Бургас, концесионерът плаща 19.8% от приходите. Ако погледнете концесионерите, които кандидатстват за летище София, там стигат до 76% от концесионното възнаграждение да се дава за държавата, т.е. нито един концесионер, не би развалил толкова изгоден договор, какъвто има в Бургас. Смятам, че има много варианти, при които можем да реализираме летище Равнец, дори и при ограничение, макар че все още такова ограничение не съм виждал.

Искането е покрай пистите да има отстояния, които са по закон, за да може да работи като летище за вбъдеще, ако е необходимо и да кацат военни самолети. Всяко едно летище е стратегически обект от националната сигурност. В тази връзка Министерският съвет е задължил общината да запази функционалността на летателните полета, които включват не само пистите, но и пистите за рулиране и допълнителна инфраструктура.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

По Коридор VIII инвестициите в жп инфраструктура са над 3 млрд. лв.

Инвестициите в жп инфраструктура по направленията от Коридор VIII София-Пловдив-Бургас и Карнобат-Синдел-Варна надхвърлят 3 млрд. лева. Това каза министърът на транспорта и съобщенията Красимира Стоянова при откриването на "Железопътен форум-2024". Размерът на средствата включва всички вече изпълнени проекти и такива, които са в..

публикувано на 09.11.24 в 07:30

Няма шивачи, заварчици и кранисти на пазара на труда

Последната трудова борса, организирана от бургаското бюро по труда, се състоя днес. Частни, общински и държавни фирми представиха възможностите за работа при тях.  Близо 300 регистрирани безработни преминаха през залата в Международния младежки център в Меден рудник, 25 са работодателите, които предлагат около 240 свободни позиции, уточни директорът..

публикувано на 08.11.24 в 14:03

Квотата на България за улов на калкан в Черно море се увеличава с 10%

През следващите четири години България ще може да извършва годишен улов на калкан в размер на 82,5 тона, което е с 10% повече спрямо досегашното разрешено количество. Същата квота е определена и за Румъния, като до момента двете държави имаха разрешен улов по 75 тона годишно. Това стана ясно по време на 47-ата годишна среща на Генералната комисия по..

публикувано на 08.11.24 в 10:55

Богдан Богданов: Не е нормално държавата да не знае какво се случва в "Лукойл Нефтохим"

Не е нормално държавата да не знае какво се случва в "Лукойл Нефтохим". Това каза пред БНР бившият министър на икономиката и депутат от ПП-ДБ Богдан Богданов и обясни, че това е един от най-важните стратегически активи на страната в сферата на енергийната сигурност. Министерство на енергетиката няма информация за планирана продажба на "Лукойл..

публикувано на 08.11.24 в 10:39

За догодина трябва да се мисли как ще се ограничи сивия сектор и повече реклама на страната ни

Очакванията за ръст на немските туристи по Южното Черноморие това лято не са се оправдали, но ръст са отбелязали пазари като Великобритания и Скандинавия. Това съобщи в студиото на БНР-Бургас Христина Славова от Бургаската регионалната туристическа камара. Военният конфликт в Израел не се е отразил съществено на българския туризъм, каза още тя:..

публикувано на 07.11.24 в 16:31

Поредица от срещи за стратегия за рибарството предстоят в Болярово, Елхово и Тополовград

Поредица от информационни срещи с жители организират общините Болярово, Елхово и Тополовград, за да се обсъдят нуждите, предизвикателствата и възможностите за развитие на рибарските и свързаните с тях дейности в региона. Те са по съвместен проект „Учредяване на Местна инициативна рибарска група (МИРГ) Болярово-Елхово-Тополовград", финансиран от..

обновено на 07.11.24 в 13:25

"Лукойл" отрече да води преговори за продажба на "Лукойл Нефтохим Бургас" на катарско-британски консорциум

Дъщерната компания на "Лукойл" "Литаско" (Litasco) отрече в публикувано днес прессъобщение да води преговори за продажба на българската рафинерия "Лукойл Нефтохим Бургас" на катарско-британски консорциум. Не е имало и комуникация с руските власти по въпроса, посочват от фирмата по повод медийни публикации, включително статия на в. "Файненшъл таймс"...

публикувано на 07.11.24 в 13:18