Решението на Русия да се откаже от „Южен поток“ беше посочено като доказателство за необходимостта от обща енергийна политика в Европейския съюз и от предварително съгласуване на подобни договори. Заместник-председателят на Европейската комисия Марош Шевчович се позова на опита с този проект при представянето на плана за изграждане на Енергиен съюз.
Двустранните енергийни споразумения със страни извън ЕС ще трябва да бъдат представяни за одобрение в ЕК предварително, а не както е сега – след подписването им. Така Комисията ще може да помогне на страните-членки със съвети и експертиза и да прецени дали договорите съответстват на европейските норми.
Ние вече си взехме поука от различни междуправителствени споразумения - особено от тези, свързани с отменения проект „Южен поток”. Дадохме си сметка, че консултациите пост-фактум не са добър вариант. Затова ще предложим Еврокомисията да е част от преговорния екип, когато се обсъждат подобни споразумения - за да гарантираме, че те съответстват на европейското законодателство. Искаме да отидем много по-напред и по отношение на прозрачността на дългосрочните договори за газови доставки, обясни Шевчович.
Представеният от него проект за Енергиен съюз има за цел да намали енергийната зависимост и да увеличи сигурността на доставките. Това трябва да стане с максимално разнообразяване на доставчици и маршрути като особено внимание ще бъде отделено на изграждането на интерконектори, газови центрове и терминали за втечнен газ. Енергийната ефективност също ще е приоритет.
За да бъдат интегрирани сегашните 28 енергийни пазара в един общ ще е нужно да се увеличи ролята на общоевропейската регулация. Цените ще трябва да зависят от пазарите. Там, където те се регулират, като в България, тази практика ще трябва постепенно да отпадне.
По повод на опасността от спиране на руския газ, Шевчович каза, че е в постоянна връзка с властите в Москва и Киев с цел предотвратяване на нова газова криза и че е направил конкретни предложения как споровете между Русия и Украйна да не засягат зимните доставки и транзита на Европа.
Междувременно Шевчович съобщи, че разследването между „Газпром“ продължава и вече е в напреднал етап. Очакват се резултати от него до седмици.
Две машини за асфалтирани са изгорели рано тази сутрин, собственост на частната фирма, осъществяваща ремонтни дейности в пътната отсечка. Те са се намирали в района на светофара на "Капчето". От пожара малкия валяк е напълно унищожен, а са нанесени материални щети по големия валяк. Това потвърди за БНР Бургас началникът на регионалната служба „Пожарна..