Въпреки че Русия преди близо седмица спря доставките на газ за Украйна заради огромните дългове към „Газпром”, Киев обеща че е готов да гарантира на 100 % транзита към Европа. Нещо подобно се случи преди пет години в разгара на зимата и ние в България добре си спомняме как страната ни замръзваше без синьо гориво.
Ситуацията сега прилича ли на това, което беше през 2009 г. и възможно ли е тогавашните събития да се повторят и през тази зима? На тези въпроси в предаването "Събота 150 отговори Иван Грачов - председател на Парламентарната комисия по енергетика в руската Държавна Дума:
Решавайки тази задача, трябва ясно да си даваме сметка за първоначалните условия. Ние сме наясно, че Украйна ще взема газ от хранилищата, тъй като металургията, химическата промишленост и битът не могат без това гориво. При всички случаи те ще използват от един до два милиарда куб. метра газ месечно. В хранилищата към момента има 12 милиарда, които Украйна безплатно успя да нагнети през последните месеци, но отсега е ясно, че към средата на есента половината от това количество ще бъде използвано. Следователно ще останат 6 милиарда, които са абсолютно недостатъчни за зимния период и за осигуряването по чисто технологични причини на качествен транзит на руския газ към Европа. Защото минималното количество за гарантиране на транзита е 9 милиарда куб. метра, но по-добре би било там да имат 18 милиарда, за да бъдат удовлетворявани всички европейски изисквания в случай, че зимата бъде сурова.
С други думи газовата криза няма да ни се размине през зимата, ако сега през лятото Украйна не запълни своите хранилища?
Гарантирано ще има криза - дори да не използват наличния в момента газ в хранилищата. Защото тези 12 милиарда куб. метра могат горе-долу да осигурят транзита при една топла зима, но тъй като със сигурност Украйна ще използва газ от хранилищата, проблемите със сигурност предстоят. Защото те няма откъде другаде да вземат това гориво. Всички тези приказки за реверсивни доставки на 10-12 милиарда ще си останат само приказки. И след като Украйна бъде принудена да използва складирания в хранилищата газ, на есен ще създаде на Европа огромен проблем, който ще засегне предимно онези страни, които замръзваха по време на предишната криза, тъй като до 90 % от своите нужди покриват чрез доставките от Русия. Сред тези страни е и България.
Според вас, "Южен поток" ще бъде ли построен независимо от сегашните претенции на Брюксел към „Газпром” проектът да отговаря на изискванията на европейското антипонополно законодателство?Убеден съм в това 90%. Преди не бях особен привърженик на проекта „Южен поток”, тъй като смятах, че ще е по-изгодно да се договорим с Украйна. Но тогава и през ум не ми минаваше, че в центъра на Европа могат да ни устроят нещо като Сомалия, че могат да раздробят Украйна на части по югославски сценарии. Сега, след тези събития, съм абсолютно убеден, че решението да се построи „Южен поток” е неизбежно и Европа също ще го подкрепи. Разбира се ще трябва да бъдат отстранени онези проблеми и претенции при организирането на търговете, които бяха предявени към България. Убеден съм че ще се разберем и ще продължим да строим този газопровод.
Още от интервюто на кореспондента на БНР в Москва Васко Михайлов чуйте в звуковия файл.
Две машини за асфалтирани са изгорели рано тази сутрин, собственост на частната фирма, осъществяваща ремонтни дейности в пътната отсечка. Те са се намирали в района на светофара на "Капчето". От пожара малкия валяк е напълно унищожен, а са нанесени материални щети по големия валяк. Това потвърди за БНР Бургас началникът на регионалната служба „Пожарна..