Ние очакваме Украйна да спазва своите ангажименти по транзита, а Русия своите договорености с ЕС по отношение на газовите доставки. Това каза говорителят на еврокомисаря по енергетиката Гюнтер Йотингер – Сабине Бергер в интервю за предаването "Събота 150“.
Освен това в момента има 40 млрд. куб. м. газ в подземните хранилища в различни страни от ЕС. Така че на този фон не виждаме рискове, свързани със сигурността на доставките на газ, добави тя.
Тя обясни, че днес ЕС е далеч по-подготвен за газови кризи от Изток, отколкото беше през 2009-а година: ЕС предприе различни мерки след кризата от 2009-а година с цел да повиши сигурността на газовите доставки.
На въпрос какво трябва да направят за себе си най-уязвимите и зависими от руския газ, идващ през Украйна, страни, Бергер отговори: Трябва се подобри функционирането на пазара и той да стане по конкурентен, което автоматично ще повиши и сигурността на доставките и второ – да се инвестира в енергийна инфраструктура. ЕС отчита като положителен факт напредъка по двупосочните газови връзки между България и Гърция. Когато те са налице и когато националната газопреносна система на България се свърже с международната ще бъде много по-лесно да се доставя газ за българския пазар. Освен това разработването на трансадриатическия газопровод и на двупосочните връзки с Гърция ще добави още един източник на газ. По този начин ще се повиши енергийната сигурност на България. /…/Развитието на инфраструктурата трябва да върви ръка за ръка с либерализацията и отварянето на националните енергийни пазари. Това може да доведе до повече конкуренция, а повечето фирми, които оперират на пазара, ще означават и повече различни източници.
По думите на Бергер, няколко проекта за газова инфраструктура са определени като важни не само за България, но и за Югоизточна Европа: В този кръг попадат двупосочните връзки със съседите, модернизацията на газопреносната система и проектите за газови хранилища. Тези проекти, според одобрения от ЕС списък, са в общ интерес и за осъществяването им има редица улеснения и стимули, както и възможности за финансиране от еврофондовете.
Две машини за асфалтирани са изгорели рано тази сутрин, собственост на частната фирма, осъществяваща ремонтни дейности в пътната отсечка. Те са се намирали в района на светофара на "Капчето". От пожара малкия валяк е напълно унищожен, а са нанесени материални щети по големия валяк. Това потвърди за БНР Бургас началникът на регионалната служба „Пожарна..