Кафето е втората най-търгувана стока в света след петрола. По официални данни за 2023/2024 година, най-големите производители на кафе са Бразилия с около 39% от световното производство, Виетнам - 17%, Колумбия - 7%, Етиопия и Индонезия с по 5%.
Финландия е държавата, която обаче води световната класация на страните, в ĸoитo ce пиe нaй-мнoгo ĸaфe. Финландците изпиват по 12 кг ĸaфe на човек в paмĸитe на една година, според cтaтиcтиĸaтa на Meждyнapoднaтa организация за ĸaфe. В България ce ĸoнcyмиpaт годишно по 2.9 кг на глава oт населението, c ĸoeтo изпреварваме Румъния, но изоставаме от Гърция, където се консумира 5.5 кг годишно на глава oт населението. Информацията съобщи за Радио Благоевград Радина Калдамукова от платформата "Климатека". „Повишаването на температурите в районите, където се отглежда кафе, продължителните засушавания и други екстремни метеорологични събития водят до намаляване на добивите, влошаване на тяхното качество и по-честа поява на вредители и болести“, посочи експертът някои от негативните последици за кафето от климатичните промени и подчерта, че „след по-малко от две десетилетия ще бъдем изправени пред умерен до сериозен недостиг на кафе“. Заради промените в климата се очертава и тенденция за промяна на регионите за отглеждане на кафе. Така почти 50% от настоящите земи за отглеждане на сорта „Арабика“ вероятно ще станат неподходящи за него, а в момента той е с най-голям дял в произведеното кафе в глобален мащаб. Части от Уругвай и Аржентина вече се очертават като подходящи за неговото отглеждане. Както и китайската провинция Юнан, в която производството на кафе от 2001 година насам прави забележителен скок с близо 500%.
Етиопия притежава 99,8% от генетичното разнообразие на кафето Арабика, благодарение на дивите кафеени гори в нейната област Кафа. „Ако искаме да търсим нови вариации на това кафе, трябва да отидем в дивите гори на Етиопия. И също така да се положат усилия за опазването им от обезлесявате, от изсичане и превръщането им в земеделски площи. Това е и родината, и ключът за тяхното опазване“, каза още Радина Калдамукова.
Цялото интервю с Радина Калдамукова можете да чуете в звуковия файл.
На 21 ноември православната църква отбелязва празника Въведение Богородично, а в българския народен календар е отреден за Ден на християнското семейство. Ден, в който напомняме за важността на семейството като основна ценност, обединена около вярата, обичта и добротата. По повод днешния празник вече от няколко години екипът на детска градина..
В Деня на християнското семейство четвъртокласници от Трето основно училище „Димитър Талев“ гостуваха в ефира на Радио Благоевград . Възпитаниците на Николай Михов – преподавател по религия в учебното заведение, разказаха за историята на празника и посланията, които той носи. „Изключително лесно се преподава религия на малки деца, защото, за щастие,..
През последните години политическото говорене у нас става все по-неслушаемо, защото отдавна вече медийните аудитории и публиката го възприемат като демагогско, лъжливо, като послания, на които не може да се вярва. Това означава, че една от най-важните тенденции по отношение на говора на политиците е, че фактите и логиката са изместени от стила на..
На 20 ноември повече от 140 държави отбелязват 25-ия Световен ден на Географските информационни системи (ГИС). У нас националното събитие е международната конференция „Обединени в ГИС решенията създаваме по-добро бъдеще“, която дава възможност да се научи всичко най-ново от света на Географските информационни системи и тяхното приложение...
Хората забравихме какво е да се радваме на цветовете, защото самите ние станахме едни такива безцветни, апатични и навъсени. Защото все някой ни е крив пред погледа, защото вместо да се усмихнем на вятъра в косите ние се дразним, че ни се е развалила прическата. Ей такива работи, хлапе... Добре, че не ги разбираш. И ако утре или след време някой..
Планините в България издават албум всеки ден. Време е да подкрепим техните артисти. С това послание кампанията на WWF „Абонирай се за природата“ ни призовава да вдигнем за миг очи от виртуалния свят и да обърнем внимание на живата планета, която ни заобикаля. Нейните артисти нямат почивен ден, но въпреки това изпълненията им сякаш остават..
Природозащитната организация WWF България постави началото на своята кампания „Абонирай се за природата“. С любопитна заигравка с някои от популярните стрийминг платформи и хитови сериали, WWF отправя посланието, че изчезването на дивата природа не е кино. То се случва в нашия живот и всички ние участваме в него с ежедневните ни решения...