В предстоящите дни на по-интензивни покупки от кампаниите за Черния петък, Коледа и Нова година, в потребителската рубрика по Радио Благоевград „Потребителска кошница“, насочихме вниманието на потребителите към една важна тема, свързана с опазването на личните им данни. Тя бе акцент в гостуването на експерта в сферата на потребителската защита Габриела Руменова, която бе водещ в рубриката „На твое място“, посветена на 50-тия юбилей на Радио Благоевград.
Миналата година по това време, бяха много актуални картите за отстъпки, които в някои случаи се издаваха срещу информация за име, телефон, адрес, имейл, рождената дата. Това са твърде много данни, които ни се искат, за да получим отстъпка за някакъв продукт.
Така ли е? Габриела Руменова попита Александър Масларски, експерт по защита на данните и бивш член на държавната Комисия за защита на потребителите.
„Ако ни се предлагат някакъв продукт или услуга безплатно, и ни се предлага някаква отстъпка, за да ни се съберат някакви наши лични данни, общо взето нашите лични данни се превръщат в един продукт и на практика си купуваме тази отстъпка с нашите лични данни. Това, което е важно да знаят в случая потребителите е, че всяко едно лице, физическо или юридическо, в момента, в който започва да обработва някакви лични данни за търговски нужди, то по силата на Закона, автоматично се превръща в администратор на лични данни и попада под общия регламент за защита на данните и Закона за защита на личните данни. Този Закон и този регламент са създадени за това, вие като субект на лични данни, да можете да защитавате вашите права и свободи“, коментира за Радио Благоевград Александър Масларски.
Факт е, че потребителите все още не са подготвени за това, как да реагират в подобни ситуации и как да преценят кои данни да предоставят и кои не. Затова експертът съветва:
„Първо, потребителите да разберат, дали този търговец е обявил на своята интернет страница политика за защита на личните данни. Това е текст, с който търговецът трябва да ви уведоми защо събира тези данни, с какви цели, колко дълго ще ги събира, за какво ще ги използва, колко дълго ще ги съхранява и дали ще има други получатели на тези данни. Съветът е, потребителите добре да преценят дали тези лични данни, които иска да събере от тях търговецът, отговарят на един от водещите принципи за защита на личните данни. Тоест, дали търговецът не изисква лични данни, които не са необходими за този продукт или услуга, които се предоставят. Понякога се събират „чувствителни“ данни, които не са необходими“, обясни още експертът.
Според Александър Масларски, за да е законосъобразен този процес, трябва да има изрично съгласие от страна на потребителите при събирането на личните данни. На същия принцип, потребителят винаги може да поиска тези данни да бъдат заличени, когато той прецени, че вече няма да се възползва от дадената отстъпка, карта или рекламна брошура. Администраторът е длъжен да заличи веднага вашите лични данни.
„Ако това не се случи, трябва да потърсим Комисията за защита на личните данни. Това е компетентният национален надзорен орган за защита на личните данни и всеки субект на данни, всеки един български гражданин, има правото на жалба да този надзорен орган, ако е убеден, че неговите права са нарушени от дадения администратор на лични данни, в случая от търговеца“, уточни още Александър Масларски
Подробностите можете да чуете в интервюто на Габриела Руменова с Александър Масларски:
Маги Назер е основател и изпълнителен директор на фондация „Солидарност в действие“. Завършила е социология в Колежа Мидълбъри в САЩ и магистратура „История на жените и половете“ в Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Тя е активен застъпник на равнопоставеността между половете и превенцията на насилието. Посетила е над 40 държави, сред..
Идва нова генерация млади хора, които ще диктуват събитията в обществено-политическия живот. Това е поколението Z , което ще бъде непримиримо към корупцията и всички останали проблеми, които съпътстват ежедневието ни. Това заявиха в ефира на Радио Благоевград Симеон Калайджийски и Любомир Димитров, студенти във Философския факултет на ЮЗУ „Неофит..
Изтече срокът, определен за обществени консултации във връзка с подготовката на Социалния фонд за климата. Той предвижда България да получи близо 2.5 млрд. евро за периода от 2026 до 2032 г. Средствата ще бъдат насочени към най-уязвимите групи домакинства и микропредприятия, намиращи се в състояние на енергийна или транспортна бедност. Поради..
Тази година се навършват 100 години от началото на организираното туристическо движение в Благоевград, което е поставено още в далечната 1925 г. Тогава в Горноджумайската книжарница „Природа”, неколцина будни младежи - Здравко Десподов, д-р Иван Костадинов, Дончо и Сотир Чолакови, Стоян Левков, Ненчо Осликов, Крум Марков и други техни съмишленици,..
С „Подир думите. 19 български илюстратори на детски книги“ се цели представянето на съвременната българска илюстрация на 62-я Международен панаир на детската книга в Болоня. Изложбата е част от националното представяне на България, организирано от Асоциация „Култура и книжовност“. Официалното ѝ откриване е на 31.03.2025 г. на павилиона Bulgarian..
„Гот е да си чист: Изборът е твой!“ е кампания насочена към младите хора в борбата им срещу зависимостите. Чрез дискусии и видеа, разпространени в интернет пространството се цели да се обърне внимание на проблема с различните видове зависимостите, това уточни в ефира на Радио Благоевград Джем Юмеров от Асоциация „Докосни дъгата“, които стоят зад..
Фолклорна група „Веселина“ с преподавател Веселинка Боянова е създадена официално през 2001 г., макар че историята й започва много по-рано. Участниците в нея – деца и младежи – умело съчетават свиренето на традиционния български народен инструмент тамбура с народно пеене и в пълнота успяват да разкрият красотата на българския фолклор. С добрите си..