Младият и вдъхновяващ Лазар Радков направи истинска революция в дарителската култура в нашето общество през последните години. Като основен двигател на кампанията "Капачки за бъдеще" увлече хиляди българи, които събират стотици тонове пластмасови капачки, използвани за закупуване на кувьози и детски линейки, за болници в малки и големи населени места. Радков е сред десетте номинирани в инициативата на БНР и Ива Дойчинова за "Будител на десетилетието". Тази номинация той приема, типично в негов стил, изключително скромно, като казва, че наградите и церемониите са панаир на суетата и най-важното е свършената работа през годините.
"За някои хора тези неща са важни, някои хора тези неща ги ласкаят, но в крайна сметка нещата опират до това какво вършим, какво удовлестворение имаме самите ние от свършената работа и как сме успяли да променим живота на другите хора. Това са единствените неща, които имат някакъв смисъл, някакво значение. Аз съм изключително доволен за всички хора, които успяхме да повлияем през годините, за всички животи, които успяхме да спасим. Мисля, че това е напълно достатъчно", коментира пред Радио Благоевград основателят на кампанията "Капачки за бъдеще", като допълни, че всяка дарена линейка и апаратура са сами по себе си награда, защото са плод на неговите и усилията на всички, които са се включили в кампанията.
На 28 октомври инициативата за капачки, помагащи на болниците, ще навърши 6 години. Досега от фондацията са купени и дарени за болниците в България 22 кувьоза за недоносени бебета, 5 неонатални линейки и 2 офроуд линейки.
"В началото самото Министерство на здравеопазването нямаше информация колко са новородените, колко от тях са недоносени, с колко кувьози се разполага в болниците в страната и в какво състояние са. Те ни дадоха в началото данни за 7-8 болници. След това им казахме: "Дайте за общиснките, тези които са извън областните центрове", те ни казаха "няма да ви дадем". Тогава решихме, че ще си намерим информацията сами. За една седмица събрахме такава за 30% от общинските болници данни. Хората звъняха на познати, приятели, на доктор, на сестра, директно в болницата. Събрахме информацията. 2017 година дарихме един кувьоз, 2018 година -два, 2019 година -още 19 кувьоза дарихме, през 2020-та вече знаехме в коя болница от какво има нужда, дарихме 45 медицински уреда на още 14 болници. Следващата година мисля да направим същото, понеже с линейките на този етап приключваме", разказа пред Радио Благоевград Радков.
Тази неделя бе дарена петата неонатална линейка, която ще помага на бебета в нужда, родени в Стара Загора, Казанлък, Сливен, Нова Загора, Ямбол. Есенната кампнаия на "Капачки за бъдеще" беше с идеята да събере средства за шеста линейка, но болницата, на която тя трябваше да бъде дарена, е намерила финансиране.
Кампанията успя да се превърне в една от най-успешните в национален мащаб и да ангажира стотици хора в мисията да помагат, а най-значимото в нея, според Лазар Радков е, че тя успя да възпита децата в добротворчество.
"Наблюдавайки колко много учлища и детски градини се включват, колко много деца, всъщност си дадох сметка, че ние тази кампнаия трябва да я задържим едно 10-15 години, да е активна. По един много фин начин децата се научават да работят заедно, научават се на солидарнст, доброволчество, добротворчество, да пазят околната среда. Най-вече по един пасивен и ненатрапчив начин, се научават, че когато правиш нещо мъничко, но смислено всеки ден, заедно с още много хора, това се натрупва. Капачка по капачка, по капачка, каачка, която е един грам, се натрупва до някакви милиарди капачки, които се рециклират, от тях се купуват кувьози, линейки, които са спасили вече хиляди животи и тепърва ще продължават да спасяват. Децата по един много фин, лек начин, това го научават, възпитават се в тези ценности и ще пораснат до възрастни хора, които ще знаят", споделя Раков.
Успехът на кампанията Радков си обяснява с личния пример. "Нещата, в които вярвам, аз ги правя и аз ги живея. Смятам, че хората забелязват това, оценяват го и това е нещото, което ги привлича. Аз винаги съм предпочитал делата ми да говорят за моите намерения и като искам да правя нещо, аз съм първият човек, който започва да го прави. Историята е показала, че чисто статистически големите оромени не се правят от масата от населението, те се правят от някакъв малък процент от хора. Това са доброволците. Някой, като каже, че в България всичко е много зле и хората са такива и такива - Не, човек, просто ти, където си и това, с което се занимаваш, просто си в кофти среда. Хвани се в една доброволческа кампания, да видиш хората, които са там! - Вярвам, че доброволчеството е един от стълбовете, върху които се развива всяко едно модерно, цивилизовано общество", казва Лазар Радков.
За мисията да бъдеш добротворец, чуйте повече в разговора на Ваня Бахчиванова с Лазар Радков.
На 21 ноември православната църква отбелязва празника Въведение Богородично, а в българския народен календар е отреден за Ден на християнското семейство. Ден, в който напомняме за важността на семейството като основна ценност, обединена около вярата, обичта и добротата. По повод днешния празник вече от няколко години екипът на детска градина..
В Деня на християнското семейство четвъртокласници от Трето основно училище „Димитър Талев“ гостуваха в ефира на Радио Благоевград . Възпитаниците на Николай Михов – преподавател по религия в учебното заведение, разказаха за историята на празника и посланията, които той носи. „Изключително лесно се преподава религия на малки деца, защото, за щастие,..
През последните години политическото говорене у нас става все по-неслушаемо, защото отдавна вече медийните аудитории и публиката го възприемат като демагогско, лъжливо, като послания, на които не може да се вярва. Това означава, че една от най-важните тенденции по отношение на говора на политиците е, че фактите и логиката са изместени от стила на..
На 20 ноември повече от 140 държави отбелязват 25-ия Световен ден на Географските информационни системи (ГИС). У нас националното събитие е международната конференция „Обединени в ГИС решенията създаваме по-добро бъдеще“, която дава възможност да се научи всичко най-ново от света на Географските информационни системи и тяхното приложение...
Хората забравихме какво е да се радваме на цветовете, защото самите ние станахме едни такива безцветни, апатични и навъсени. Защото все някой ни е крив пред погледа, защото вместо да се усмихнем на вятъра в косите ние се дразним, че ни се е развалила прическата. Ей такива работи, хлапе... Добре, че не ги разбираш. И ако утре или след време някой..
Планините в България издават албум всеки ден. Време е да подкрепим техните артисти. С това послание кампанията на WWF „Абонирай се за природата“ ни призовава да вдигнем за миг очи от виртуалния свят и да обърнем внимание на живата планета, която ни заобикаля. Нейните артисти нямат почивен ден, но въпреки това изпълненията им сякаш остават..
Природозащитната организация WWF България постави началото на своята кампания „Абонирай се за природата“. С любопитна заигравка с някои от популярните стрийминг платформи и хитови сериали, WWF отправя посланието, че изчезването на дивата природа не е кино. То се случва в нашия живот и всички ние участваме в него с ежедневните ни решения...