Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Екоактивисти апелират да не купуваме яйца с код 3 за Великден

На 22 април (четвъртък) от 16 ч. в началото на градинката пред НДК в София, активисти от Сдружение Кампании и Активизъм за Животните в Индустрията /КАЖИ/, организираха пърформанс, разкриващ истината зад клетъчното отглеждане на кокошки носачки за яйца в навечерието на Великденските празници. Събитието бе част от кампанията “Разперени криле” и акцент от информационната акция преди празниците под надслов “Великден без клетки”.

Според екоактивистите, всеки от нас може да направи етичен избор, когато купува яйца за Великден и така да се включи в инициативата, подкрепяща хуманното отглеждане на кокошките.


„Целта на Кампанията е да сложим край на отглеждането на кокошки в клетки за добив на яйца в България, тоест, да сложим край на клетъчното отглеждане на кокошките, което в много други страни вече е направено. У нас обаче, около 70 % от кокошките все още се отглеждат в клетки, тоест, около 3 милиона кокошки, по-голямата част от всички кокошки в България, се отглеждат по този начин“ – коментира за Радио Благоевград Стефан Димитров, член на Управителния Съвет на Сдружение КАЖИ.

Той уточни, че затова е много важна ролята на потребителите, което ще бъде бе и основен акцент на събитието в четвъртък. Целта е да се разясни на потребителите, когато купуват яйца да го направят информирано и етично, съобразено с хуманното отглеждане на птиците.

Според социологическо проучване на “Галъп интернешънъл”, публикувано преди година, 76% от българите смятат, че не е морално отглеждането на кокошки в клетки предвид наличието на по-хуманни алтернативи, а 88% считат, че условията на отглеждане имат ефект и върху качеството на яйцата.

„Една кокошка, отглеждана в клетка има по-малко пространство от един стандартен лист хартия. В клетката тя прекарва целия си живот с още други кокошки и пространството там е толкова малко, че те не могат, дори да разперят крилете си през целия си живот. От тук идва и наименованието на Кампанията „Разперени криле“ – уточни още Стефан Димитров.


Яйцата от клетъчно отглеждани кокошки са обозначени с код 3, важно е, когато ги купуваме от магазина, да знаем това.

В европейския съюз около 50 % от кокошките носачки вече не се отглеждат в клетки. Хиляди корпорации вече са предприели мерки да спрат да произвеждат яйца с код 3. В България вече 24 корпорации са поели ангажимент да не произвеждат яйца от клетъчно отглеждани кокошки. Водещи хипермаркети у нас също вече не продават такива яйца. До 2025 г. ще бъде забранена продажбата на яйца с код 3, затова и бизнесът вече разбира проблема и подкрепя инициативата.

Подробностите можете да чуете в интервюто на Биляна Славчева със Стефан Димитров.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

„Шарената черга“ е най-новата инициатива на Музейната работилница в Петрич

Етнографската образователна програма „Шарената черга“ е най-новата инициатива на Музейната работилница към Историческия музей в Петрич. Тя ще продължи до 14 декември, като се провежда за първи път. Целта е, чрез различни занимания, децата да научат повече за облеклото на техните прабаби и прадядовци, както и за значението на българската шевица,..

публикувано на 28.11.24 в 14:37

С музика в сърцето

„Самота“ и „Огън от спомени“  са новите песни на талантливия изпълнител Георги Костадинов. Те ще звучат в ефира на Радио Благоевград и ще радват меломаните. За младия изпълнител, който стана популярен с яркото си участие в телевизионен формат, музиката е любов и призвание.  От петгодишна възраст тръгва по пътя на музиката – първо  с пиано,..

публикувано на 28.11.24 в 14:21

Един безплатен обяд за дете в нужда

Българският червен кръст стартира традиционната благотворителна кампания в подкрепа на Програма „Топъл обяд”.  През учебната 2024/2025 г .  1600 деца в студените месеци ще получават всеки учебен ден безплатна топла храна в училище на територията на 20 области в страната. Това каза за Радио Благоевград Екатерина Борисова, координатор на..

публикувано на 28.11.24 в 13:58

Как планината става достъпна за хората с увреждания

От няколко години екипът на фондация „Ела и ти“ и общност от сърцати близо 500 доброволци правят възможна мисията – планината да бъде достъпна за трудноподвижни хора. Старт на тази кауза дава Гергана Дойчинова, основател на фондацията. Тя успява да приобщи много приятели, които помагат за изкачването до планински върхове на близо 120 хора..

публикувано на 28.11.24 в 13:54

Петрич развива нисковъглероден туризъм

Да бъде закупено развлекателно туристическо влакче с нулеви емисии, това гласуваха общинските съветници в Петрич. Основният фокус е да се осигури нова туристическа услуга на основните обекти от туристически интерес  – античния град Хераклея Синтика, планината Кожух и църквата Св. Петка, и да се подобри цялостното туристическо преживяване. Предстои и..

публикувано на 28.11.24 в 10:45

Николай Петков: Световната среща за климата завърши със сделка, но и с много разочаровани от нея

  Баку - столицата на Азербайджан бе домакин на най-голямата годишна конференция за климатичните промени – КОП 29, в която  участваха  над  66 000 делегати от 200 държави . За втора поредна година България имаше собствен павилион и бе представена с официална делегация от 72-ма души, начело с президента Румен Радев.   Определените дати за..

публикувано на 25.11.24 в 11:10

Милена Димитрова за новата си книга: Исках да разкажа за чужденци, посветили се на България

Милена Димитрова е авторитетен журналист, с редица престижни награди, в това число и международни, с научни интереси в областта на  журналистиката, писател. В нейната професионална биография са още работа в европейски институции и в държавната администрация. В момента тя е част от екипа на вицепрезидента. Милена Димитрова е председател и на..

публикувано на 25.11.24 в 11:05