Туризмът безспорно е един най-засегнатите икономически отрасли в условията на пандемията от коронавируса. Съгласно данни на Евростат за Европа в периода януари-септември 2020 г. е регистриран спад в туристическите пътувания от 49% спрямо 2019 г., като през месеците март-юни 2020 г. този процент е достигал до 90 на сто. Нагласите за предстоящия летен туристически сезон коментира доцент д-р Гергана Ангелова от Стопанския факултет на ЮЗУ „Неофит Рилски“-Благоевград:
“Съгласно едно проучване, направено от огромния онлайн посредник „Трип Адвайзър“ през месец януари, проведено сред пътуващи от страни като Великобритания, Германия, Италия, Австралия, Япония и САЩ, се очертават няколко основни тенденции относно пътуванията през 2021 година. На първо място хората споделят, че планират да пътуват след втората половина на 2021 година, като най-нетърпеливи се оказва това да бъдат туристите от Германия и Великобритания. На второ място като тенденция се откроява ключовият фактор за увереността и спокойствието на пътуващите и това ще дойде от ваксинациите, както от страна на пътуващите, така и от страна на приемащата дестинация. Вътрешният туризъм или т.н. „домашен“ туризъм отново ще има значителен дял и през тази година. И последната тенденция, която се откроява в това проучване е свързано със заведенията за хранене. Потребителите споделят, че са нетърпеливи да се хранят отново навън, но въпреки това търсенето на заведения от типа „takeaway” (тейкъуей) , предоставящи храна за вкъщи ще остане високо и през 2021 година.“
Очакванията на туристическия бизнес у нас за предстоящия летен сезон са да бъде по-добър от 2020 г., но да остане по-слаб от този през 2019 г., като разликата ще бъде 20-23%. В ситуация на пандемия се очаква българинът да предпочете пътувания и почивки у нас. Вътрешният туризъм отново ще получи значителен тласък.
„На ниво настаняване се предпочитат къщите за гости и самостоятелните места за настаняване. Това , разбира се, е тенденция, която се наблюдава не само в България, но и в международен план. Дори Германия регистрира 56% активност във вътрешния туризъм за миналата година в сравнение с едва 36% през 2019 година.“
Освен България, другите две предпочитани дестинации за българите са Гърция и Турция. Гръцките власти вече дадоха яснота относно мерките и условията за посрещане на туристите с откриването на летния сезон на 14 май.
„Това, с което Гърция изпреварва и България и Турция като конкурентни дестинации е, че в нея протича много активно ваксиниране на персонала на заетите в туризма, което е много успокояващ фактор за всички туристи, които смятат да пътуват до Гърция. И това ваксиниране ще приключи до началото на сезона. Дори интересното е там, че дори към настоящия момент вече има цели острови, които се определят като свободни от COVID. Това, разбира се, са малки острови с местно население около хиляда души.“
Това явление се наблюдава и в Хърватия и в някои райони на Турция. В случай на заразяване, туристите в Гърция ще бъдат хоспитализирани, като разходите ще бъдат изцяло поети от държавата. Според доцент Ангелова, прогнозите са Гърция и Турция да поддържат по-високи цени на туристическите пакети. Причината е, че местата за настаняване ще работят с по-малък капацитет и повече персонал. Заведенията извън хотелите ще бъдат с капацитет до 30%, като престоят за чай или кафе ще бъде ограничен до 20 минути, а за основно хранене – 40-45 минути.
„В България цените също остават увеличени, но пък от бранша ни уверяват, че това ще бъде ма сметка на едно доста по-високо качество. Това, което България трябва да направи този летен сезон ,е да запази имиджа на здравословна и безопасна дестинация, тъй като тя получи печат за здравословна и безопасна дестинация от Световния съвет по пътувания и туризъм. А кризата колкото и неблагоприятно икономическо явление да е, тя се явява и възможност за промяна, за един ребрандинг на България или за изграждане и задържане на нов, положителен имидж на бранд „България“.
Чуйте в звуковия файл репортажа на Димитър Джаджаров.
На 21 ноември православната църква отбелязва празника Въведение Богородично, а в българския народен календар е отреден за Ден на християнското семейство. Ден, в който напомняме за важността на семейството като основна ценност, обединена около вярата, обичта и добротата. По повод днешния празник вече от няколко години екипът на детска градина..
В Деня на християнското семейство четвъртокласници от Трето основно училище „Димитър Талев“ гостуваха в ефира на Радио Благоевград . Възпитаниците на Николай Михов – преподавател по религия в учебното заведение, разказаха за историята на празника и посланията, които той носи. „Изключително лесно се преподава религия на малки деца, защото, за щастие,..
През последните години политическото говорене у нас става все по-неслушаемо, защото отдавна вече медийните аудитории и публиката го възприемат като демагогско, лъжливо, като послания, на които не може да се вярва. Това означава, че една от най-важните тенденции по отношение на говора на политиците е, че фактите и логиката са изместени от стила на..
На 20 ноември повече от 140 държави отбелязват 25-ия Световен ден на Географските информационни системи (ГИС). У нас националното събитие е международната конференция „Обединени в ГИС решенията създаваме по-добро бъдеще“, която дава възможност да се научи всичко най-ново от света на Географските информационни системи и тяхното приложение...
Хората забравихме какво е да се радваме на цветовете, защото самите ние станахме едни такива безцветни, апатични и навъсени. Защото все някой ни е крив пред погледа, защото вместо да се усмихнем на вятъра в косите ние се дразним, че ни се е развалила прическата. Ей такива работи, хлапе... Добре, че не ги разбираш. И ако утре или след време някой..
Планините в България издават албум всеки ден. Време е да подкрепим техните артисти. С това послание кампанията на WWF „Абонирай се за природата“ ни призовава да вдигнем за миг очи от виртуалния свят и да обърнем внимание на живата планета, която ни заобикаля. Нейните артисти нямат почивен ден, но въпреки това изпълненията им сякаш остават..
Природозащитната организация WWF България постави началото на своята кампания „Абонирай се за природата“. С любопитна заигравка с някои от популярните стрийминг платформи и хитови сериали, WWF отправя посланието, че изчезването на дивата природа не е кино. То се случва в нашия живот и всички ние участваме в него с ежедневните ни решения...