Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Обучението на деца, чийто майчин език не е български

Снимка: Pixabay

20% от децата в началните училища в България говорят майчин език, различен от българския, според Фондация „Заедно в час“. Често става дума за деца от ромски или турски етнос, както и за деца на бежанци.

 В Стратегията за намаляване на дела на преждевременно напусналите образователната система за периода 2013–2020 г. се казва, че „голяма част от децата, чийто майчин език е различен от българския, срещат трудности в процеса на обучението, което води и до социалното им изключване в училищната общност“:

„В голямата си част тези деца не разбират какво точно искаме от тях, какви задачи им поставяме. Трудно им е да се асоцират с българския език. Да си обогатят речниковия запас до степен, в която могат да овладяват знанията, които са заложени в програмата. Това често води, че в първи клас децата всъщност не разбират какво очакваме от тях. Аз самата преподавах на ученици в трети и четвърти клас. Децата бяха 100 процента от ромски произход и говореха основно ромски език. Една голяма част от децата не владееха писмено български език, затрудняваха се с четенето. Две деца имаха проблем изобщо с комуникацията на български език. Владееха само 2-3 думи. Имаха много ниски резултати, затрудняваха се да бъдат ангажирани в учебния процес, тъй като не ни разбираха. Изискваше се допълнителна езикова подкрепа, която аз преди 5 години нямах знанията и уменията да предоставя. Опивах се да дресирам техните нужди по начина, по който моите учители са го правили, което пък не даваше много големи резултати. През втората година започнах да използвам стратегии от обучението по чужд език, като речници, адресиране на непознати думи. Така децата започнаха да повишават резултатите си. Част от децата се чувстваха неприети, тъй като в училище често има условие да говориш само на официалния език, а те много трудно се изразяваха на него“, каза за Радио Благоевград Александрина Андреева, учител и част от Фондация „Заедно в час“.

Наредби и закони за подкрепа на многоезични деца има, но те са написани на висок академичен език и това затруднява повечето учители. Така се ражда и проект, съвместно с Фондация „Заедно в час“, за структуриран метод на преподаване на двуезични деца.

„Благодарение на различни ресурси от чуждоезиковото обучение успяхме да ги адаптираме. „Заедно в час“, заедно с „ЕдюкАрт“ разработват материали за езикова подкрепа за деца във втори и четвърти клас. Като стъпваме на вече разработени материали за подготвителна група и първи клас. Като смятаме, че това би помогнало на учителите да имат пример и готови материали, които направо да приложат в класната стая“, допълни още Александрина Андреева.

Обучението и грижата за децата, чийто майчин език не е български, е ключово не просто от морална гледна точка, но и от управленска





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Димитрина Проданова и нейната "Книга антидепресант"

Димитрина Проданова племенница на алпиниста Христо Проданов, родена е в Карлово на 16 март 1973 година. Напуска родния си град в седми клас,за да учи в София, където и днес живее със семейството си. Споделя, че карловец никога не казва,че не е карловец, защото е израснала в сърцето на Стара планина, където според нея, духът се формира по по-различен..

публикувано на 04.10.24 в 16:10

Четвърта краеведска конференция подготвят в Благоевград

Четвърта краеведска конференция организират в Благоевград. Тя ще учи подрастващите на старите занаяти. Краеведи, етнографи, историци, изкуствоведи и библиотекари ще споделят опит и добри практики в областта на художествените занаяти, характерни както в миналото ни, така и в съвремието. „Целта ни е всички тези занаяти да обединим в сборник, който ще..

публикувано на 04.10.24 в 14:26
Румен Гълъбинов

Ипотечно кредитиране в България: Какви нови условия въведе БНБ?

От началото на седмицата влязоха в сила новите мерки, въведени от Българската народна банка (БНБ), с цел затягане на условията за жилищно кредитиране. Тези изменения са резултат от ускореното кредитиране в жилищния сегмент, което за август достигна най-високото ниво от 2000 г. насам. Съгласно новите ограничения, търговските банки вече не могат да..

публикувано на 04.10.24 в 11:24

„Бягане за животните“ 2024 – инициатива с кауза

По повод Световния ден на селскостопанските животни, който отбелязахме на 2-ри октомври и предстоящия на 4 октомври Световен ден за защита на животните, Сдружение „Кампании и Активизъм за Животните в Индустрията“ /КАЖИ/, организира „Бягане за животните!2024“.  Целта на събитието е да бъдат обединени усилията на всички любители на животните за..

публикувано на 03.10.24 в 14:43
Методи Байкушев

Измененията в ОУП ще сложат ред в застрояването на Благоевград

Работи се по изменение на Общия устройствен план на Благоевград. Вече сме избрали екип , започваме поетапно изработване на задание за изменение на ОУП и работа по тези устройствени планове, които законът допуска общината да направи служебно, за да урегулира новите територии. Във финален етап сме на изграждане на визията, след това ще я представим и..

публикувано на 03.10.24 в 11:38

Тревожно! Повечето родители нямат емоционална връзка с децата си

Елена Терзийска е психолог, занимава се с детско-юношеска и училищна психологи, съветва и родители. За себе си споделя, че е посветена да оказва подкрепа на деца, които изпитват болка и проблеми в отношенията си, които искат да са по-удовлетворени, по-щастливи, уверени и целеустремени. Поводът да се обърнем към нея е Международният ден на..

публикувано на 03.10.24 в 09:26

Кюстендилец изографисва храма в Нови чифлик безвъзмездно и с приятели

Евгени Серафимов е преподавател по рисуване в ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в град Кюстендил. Същевременно е художник, иконописец, основател и ръководител на школата „Новите майстори“, като е водил и школа по иконопис, част е и от църковния хор към храм "Свети Димитър" в Кюстендил. За изкуството казва, че то винаги е било част от живота му. "Учениците..

публикувано на 02.10.24 в 14:53