Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Осинови кошер", яж мед и подкрепи български пчелари

| обновено на 15.07.20 в 09:26

                      “Ако пчелите изчезнат, човечеството може да просъществува само 4 години след това”  – Айнщайн

Знаете ли че от пчелите зависи около 30% от храната ни? Според проучвания на Европейската комисия до 2022 година пчелите ще намалеят с повече от 30%. "Затова е важно да подкрепяме производителите на мед, които се грижат за пчелите", смятат инициаторите. 

"Осинови кошер" е най-новата инициатива на платформата "Истински мед", която дава възможност на всеки да си осинови кошер. Желаещите да се включат заплащат месечна сума, която отива за подкрепа на дейностите на няколко български пчелини и срещу това получават всеки месец мед и други интересни възможности, според предпочетения абонаментен пакет.

Осиновителите сами решават от кой пчелар, представен в платформата, да получават своя мед, като при организирано посещение получават възможност и да се запознаят с него. Осиновените кошери към момента са над 650, а осиновителите са от цялата страна. 

"Всеки месец близо 100 нови човека се включват в програмата, осиновявайки и подкрепяйки кошер. Осиновяването на кошер е символичен акт, т.е. притежанието на кошера остава в пчеларя, той се грижи за своите пчели, а клиентите се радват на хубавия и качествен мед и на възможността да се запознаят и да имат личен контакт с човека, който произвежда тяхната храна. Нашият принцип е да спасим пчелите, като спасим пчеларите, които имат нужда от сигурност и от справедлива цена за продукцията си. Чрез програмата „Осинови кошер“ човек се абонира за получаване на мед от даден производител за период от една година", каза в интервю за Радио Благоевград Владимир Василев от създателите на платформата и допълни: "Вие получавате меда от този кошер, пчеларят – справедлива цена, а средствата могат да бъдат инвестирани за създаването на още кошери, чрез които да се увеличи популацията на пчелите. Подкрепяме всички регистрирани пчелари, които имат документи и работят „на светло“. Ние гарантираме, че медът е 100% истински, като всеки един мед, който предлагаме на нашите клиенти, минава през три лабораторни теста."

"Осиновявайки кошер, увеличавате семейството си с около 60 000 нови члена", твърдят организаторите. За последните 15 години близо 40% от пчелите са изчезнали в световен мащаб, а всяка година българските пчелари понасят все по-големи загуби заради натравяния, липса на паша и ниски изкупни цени на меда, припомнят още те.
Истински мед също така е без етикет. "Мисията е продуктите и техните опаковки да са максимално природосъобразни и да подпомагат опазването на природата чиста. Защото чиста природа означава повече пчели, повече растения, по-чист въздух и по-добро здраве за всички нас. Затова опаковката на всяко бурканче е от рециклирани материали и е 100% рециклируема", каза още Владимир Василев.

Цялото интервю на Елеонора Тахова с Владимир Василев чуйте в звуковия файл...

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Малки журналисти на гости на Радио Благоевград

Кати, Мити, Петя, Калина и Никол, малките журналисти от школата по журналистика и медийно отразяване към Центъра за личностно и творческо развитие на децата в Благоевград бяха гости в предаването „Неделя у дома“, където разказаха какво е за тях журналистиката. „Мен ме влече телевизията, защото искам да ме видят всички. Целият свят“, сподели..

публикувано на 24.02.25 в 14:56

Музейна работилница „Баба Марта“ отваря врати в Петрич

Музейна работилница, посветена на Баба Марта, отваря врати от 24 до 27 февруари в красивата сграда на Историческия музей в Петрич. Инициативата се провежда за втора поредна година, очаква се интересът към нея да бъде още по-голям от миналогодишния, тъй като заложените дейности в работилницата ще бъдат надградени. „Ще посрещнем дечицата с..

публикувано на 24.02.25 в 10:23

Илия Лазаров: САЩ рискуват да се превърнат в ненадежден партньор

Срещата между САЩ и Русия в Рияд беше „огромен успех за руската администрация“, коментира в предаването „Събития и личности“ евродепутатът от ГЕРБ/СДС и ЕНП Илия Лазаров. Според него Вашингтон на практика сам е предложил размразяване на отношенията, без Москва да полага сериозни усилия за това. „Предтекстът е, че трябва да се сложи край на войната,..

публикувано на 21.02.25 в 12:08
Настимир Ананиев

Настимир Ананиев: Повишение на заплатите в МВР трябва да има, но срещу реформи, а не „на калпак“

Бюджетът не е просто финансов документ и закон – той отразява приоритетите на управляващите и посоката, в която ще се развива държавата. Въпреки това, все още не виждаме ясно очертани политики и дългосрочна визия на кабинета "Желязков". Това коментира в предаването "Събития и личности" бившият депутат от „Продължаваме промяната – Демократична България“..

публикувано на 21.02.25 в 11:52
Калоян Методиев

Калоян Методиев: Бюджет 2025 – антисоциален, антибизнес и антиграждански

Проектът на Бюджет 2025 породи сериозни дебати относно неговото влияние върху социалната политика, икономиката и гражданските свободи. Политологът и бивш народен представител Калоян Методиев, анализира параметрите на бюджета и предупреди за тревожни тенденции в управлението на страната. Според него, България се намира в момент, в който се прави опит за..

публикувано на 21.02.25 в 11:25
Доц. Тодор Чобанов

Траките – кои са били и какво трябва да знаем за тях?

Какви тайни крие древната тракийска цивилизация? Какво ни разкриват следите, оставени от този народ? На тези и много други въпроси отговаря новата книга „Траките – какво трябва да знаете?“, създадена от екип от изтъкнати български учени. В интервю за Радио Благоевград доц. д-р Тодор Чобанов, един от авторите на изданието, разказа за значението на..

публикувано на 21.02.25 в 10:57

Производители представиха българския вкус на изложение в Португалия

България завърши успешно представянето си на международното специализирано изложение Lisbon Food Affair (LFA) - най-големият  хранителен панаир в Португалия, който събра повече от 200 компании и над 500 бранда в направленията „Храни и напитки“, „Хорека“ и „Технологии“ в  Лисабон.  Събитието отбеляза три дни на интензивни търговски разговори и..

публикувано на 21.02.25 в 09:55