Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Емил Георгиев, председател на Федерацията на потребителите: Потребителите трябва да покажат гражданска отговорност и солидарност

Емил Георгиев

ИНТЕРВЮ С ЕМИЛ ГЕОРГИЕВ

Г-н Георгиев, има сигнали, че някои хора получават предупреждения от операторите на комунални услуги за просрочени сметки, въпреки Закона за мерките и действията по време на извънредното положение. Длъжни ли сме да плащаме битовите си сметки?

Подобни въпроси постъпват и при нас във Федерацията на потребителите. Темата е много актуална сега, когато много потребители работят или се обучават от дома и може да се очакват по-високи сметки за ток, вода, парно. Но трябва да се подхожда много внимателно, особено по отношение на сектори, които засягат националната сигурност като например енергетиката. Неплащането на сметките ще доведе до натрупването на огромни задължения, ще блокира целия сектор и ще доведе до тежки последствия за всички по веригата – производители, разпределителни предприятия, търговци. Те ще влязат в спиралата на тежка междуфирмена задлъжнялост. Със сигурност ще последват фалити и допълнителни тежести за социалната система, защото в тези фирми работят немалко хора. Ако не се плащат сметките, няма да има възможност да се поддържат и ремонтират електро и ВиК мрежите, телефонните оператори няма да могат да ни предоставят услуги, с които да общуваме дистанционно. А законът, който цитирахте, вменява на операторите задължението да гарантират енергийната сигурност на страната. Откъде ще вземат тези средства, ако не получават приходи?

Друг е въпросът, че поне за сега, качеството на услугите е последна грижа  на ръководствата на  ВиК дружествата. Дано тежката ситуация промени тяхното мислене.

Деликатна е ситуацията  и с предоставянето на топлинни услуги от топлофикационните дружества.Намаляването цената на газта създаде предпоставка за намаляване цената на топлинните услуги с поне 25%, така както ние от Федерацията на потребителите настояваме и чакаме с нетърпение как ще се произнесе КЕВР.

Какво ще посъветвате потребителите – да плащат или да не плащат сметките си?

Трудно се дават такива съвети, защото всеки случай е отделен. Има хора, които изпитват затруднения в този момент, но не са малко онези, които  получават обичайните си заплати. Затова апелирам към всички потребители, които имат възможност да плащат сметките си регулярно, да го направят. Това е и признак за социална отговорност и солидарност с усилията на всички в тези трудни моменти. Освен това въпросът не е дали да се плащат сметките, а дали плащането им да се отложи до отмяна на извънредното положение. Тогава сметките стават дължими, но вече няма да е една, а ще са поне две, ако не и повече.

А ако някой има затруднения с плащането на сметките си, какво ще го посъветвате?

В случай, че някой клиент няма възможност да погаси задълженията си, той може да се обърне към съответния оператор, за да се потърси най-правилното за него решение. Крайните снабдители - ЧЕЗ, ЕВН и Енерго-Про, удължиха срока за плащане на сметките от 10 на 20 дни, а Софийска вода го удължи от 30 на 40 дни.

Но аз, като представител на най-голямата потребителска организация, призовавам за отговорно поведение. Всяко действие днес трябва да се прави с мисъл за бъдещето. Може да се окаже, че утре ще ни бъде по-трудно да покриваме няколко задълженията накуп.

Как можем да намалим комуналните си разходи?

На първо време трябва да се запитаме как използваме комуналните услуги – дали е разумно и отговорно или пилеем. Уредите в домакинствата са значителен консуматор на ток и всяко домакинство може да намали разходите и да увеличи комфорта си, като направи жилището си енергийно-ефективно или спазва няколко лесни съвета за пестене на енергия. Аз съм член на Потребителския съвет на ЧЕЗ и там доста често дискутираме тези възможности. Давали сме конкретни съвети за отоплението на дома, за готвенето, за изолацията на жилищата. Такива има на страницата на ЧЕЗ, както и на ЕВН и Енерго-Про.

Как според Вас може да се помогне на хората в този момент?

Аз разбирам притесненията на хората. Те очакват да им се помогне в тази извънредна обстановка. Но не е справедливо частни дружества за поемат социалните функции на държавата. Тя трябва да предложи решение, което едновременно с това да не води фирмите към фалит и да не застрашава сигурността на страната, да осигури възможности за подпомагане на потребителите, без да ги превръща в клиенти на фирмите за бързи кредити. Помощта на държавата трябва да е насочена към тези, които имат затруднения, а не към всички, за да не се обезцени.

ЕМИЛ ГЕОРГИЕВ е роден в село Кутово, община Видин. Завършил е ВИХВП в Пловдив. Специализирал е в Австрия и в Англия - защита на правата на потребителите. Има две специализации в областта на местното самоуправление в САЩ. Работил е като инженер-технолог в тютюневите комбинати във Видин и Хасково и в системата на стандартизацията и сертификацията на продукцията като ръководител на Националния изпитателен център по тютюн и цигари и като директор на Центъра по метрология и стандартизация в Хасково. Бил е четири мандата общински съветник в Хасково и председател на Общинския съвет. Сред основателите е на партия Политически клуб "Екогласност", а от 2006 година е лидер на партията. Георгиев е дългогодишен член на националното ръководство на федерацията на потребителите в България (фПБ), а през 2015 година стана изпълнителен секретар на организацията. Депутат в 42-то НС. От 2020 г. г-н Георгиев е председотеил на Федерацията на потребителите.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Илия Лазаров: САЩ рискуват да се превърнат в ненадежден партньор

Срещата между САЩ и Русия в Рияд беше „огромен успех за руската администрация“, коментира в предаването „Събития и личности“ евродепутатът от ГЕРБ/СДС и ЕНП Илия Лазаров. Според него Вашингтон на практика сам е предложил размразяване на отношенията, без Москва да полага сериозни усилия за това. „Предтекстът е, че трябва да се сложи край на войната,..

публикувано на 21.02.25 в 12:08
Настимир Ананиев

Настимир Ананиев: Повишение на заплатите в МВР трябва да има, но срещу реформи, а не „на калпак“

Бюджетът не е просто финансов документ и закон – той отразява приоритетите на управляващите и посоката, в която ще се развива държавата. Въпреки това, все още не виждаме ясно очертани политики и дългосрочна визия на кабинета "Желязков". Това коментира в предаването "Събития и личности" бившият депутат от „Продължаваме промяната – Демократична България“..

публикувано на 21.02.25 в 11:52
Калоян Методиев

Калоян Методиев: Бюджет 2025 – антисоциален, антибизнес и антиграждански

Проектът на Бюджет 2025 породи сериозни дебати относно неговото влияние върху социалната политика, икономиката и гражданските свободи. Политологът и бивш народен представител Калоян Методиев, анализира параметрите на бюджета и предупреди за тревожни тенденции в управлението на страната. Според него, България се намира в момент, в който се прави опит за..

публикувано на 21.02.25 в 11:25
Доц. Тодор Чобанов

Траките – кои са били и какво трябва да знаем за тях?

Какви тайни крие древната тракийска цивилизация? Какво ни разкриват следите, оставени от този народ? На тези и много други въпроси отговаря новата книга „Траките – какво трябва да знаете?“, създадена от екип от изтъкнати български учени. В интервю за Радио Благоевград доц. д-р Тодор Чобанов, един от авторите на изданието, разказа за значението на..

публикувано на 21.02.25 в 10:57

Производители представиха българския вкус на изложение в Португалия

България завърши успешно представянето си на международното специализирано изложение Lisbon Food Affair (LFA) - най-големият  хранителен панаир в Португалия, който събра повече от 200 компании и над 500 бранда в направленията „Храни и напитки“, „Хорека“ и „Технологии“ в  Лисабон.  Събитието отбеляза три дни на интензивни търговски разговори и..

публикувано на 21.02.25 в 09:55

Дупница помага на Слави

Вълна от съпричастност обедини дупничани. На призива за набиране на средства за лечението на Слави Керкенеков  се отзовават екипа доброволци от сдружение "Близо до теб" в Дупница. Кампанията успява да отвори сърцата на стотици негови съграждани. За по-малко от три дни с благотворителната инициатива е събрана сумата от 17 000..

публикувано на 20.02.25 в 20:29

Над 130 години Национален етнографски музей - съкровищница на българското културно наследство

1892 – това е годината на основаването на Народния музей, като един от отделите му е именно Етнографския музей в България.  А в ефира на Радио Благоевград –БНР директорът проф.д-р Владимир Пенчев предложи своеобразна екскурзия назад във времето, когато са положени усилията на видни  историци, етнолози и етнографи за създаването на сегашния Институт..

публикувано на 20.02.25 в 20:21