Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Игнат Арсенов: При пътуване със самолет, багажът се счита за загубен, ако не бъде доставен до 21 дни

Игнат Арсенов

Ако вещите в багажа Ви са на стойност под 1200 евро, може да не правите допълнителна застраховка.

При какъвто и да било проблем с полет, превозвачът задължително дължи на пасажерите информация. В зависимост от естеството на проблема, тя може да бъде свързана с това кога реално ще се осъществи полетът, какво е очакваното закъснение и пр. Това каза за Радио Благоевград Игнат Арсенов от Комисията за защита на потребителите (КЗП).

„Ако се очаква закъснението да е над два часа, за пътника възниква правото на грижи – може да получи храна и напитки, а при закъснение повече от един ден – настаняване в хотел и превоз от летището до хотела и обратно“, припомни Арсенов. В случай че авиокомпанията не изпълни тези свои задължения, е важно пътниците да пазят всички касови бележки и документи за закупена храна, или заплащане за хотел, за да претендират тези разноски от превозвача.

При закъснение над пет часа не сме длъжни да изчакваме следващия полет, който е по-късно или на следващия ден. Можем директно да се откажем от пътуването и в рамките на седем дни да получим обратно парите си за платения билет, обясни още Арсенов. 

„Когато закъснението е по вина на авиокомпанията, а не е причинено от извънредни обстоятелства – буря, обилен снеговалеж, заплаха за сигурността, тероризъм или др., пътниците имат право на допълнително парично обезщетение, като то може да варира от 125 до 600 евро“, добави Игнат Арсенов. Той уточни, че за реализирането на правата ни да се откажем да пътуваме, да получим грижи и т.н., се брои закъснението спрямо часа на заминаване. Докато за паричното обезщетение, то се пресмята от часа, в който самолетът е трябвало да пристигне, до този на неговото действително кацане. Счита се, че самолетът е пристигнал, когато пътниците могат да излизат, а не когато реално са излезли. „Самолетът може да е закъснял два часа и петдесет минути, а ние до третия час да стоим, за да получим обезщетение. Това няма значение, щом той вече е на паркинг, вратата е отворена и всеки може да слиза, се счита, че е пристигнал“, обясни Арсенов.

Когато след кацането на лентата за багажа не намираме куфара си или пък той е повреден или има липси, в никакъв случай не трябва да напускаме летището, а веднага да отидем на гише „Рекламация на багажа“, да попълним и подадем т.нар. протокол за забавен или загубен багаж. В противен случай повечето авиокомпании няма да ни изплатят обезщетение. След това – задължително писмено, като може и по имейл, е необходимо да уведомим авиокомпанията за възникналия проблем с багажа. Ако той е забавен, е добре да посочим още в кои хотели и къде ще пребиваваме, за да може да ни го донесат. „Ако багажът не бъде доставен до 21 дни, той се счита за загубен“, каза още Игнат Арсенов.  

При забавен багаж за повече от 24 часа пътниците имат право на обезщетение до определена сума под формата на различни стоки от първа необходимост – тоалетни принадлежности, дрехи, бельо и т.н., които да им бъдат предоставени или да закупят сами, и впоследствие да им се възстановят похарчените за тях средства. Когато обаче куфарът е загубен, може да получите до 1200 евро. „Това означава, че ако нашият багаж е по-скъп от 1200 евро, е удачно да си направим допълнителна застраховка. Ако е по-малко от тази сума, няма смисъл от такава застраховка, тъй като авиокомпанията ще ни изплати щетата“, разясни Арсенов. „Но ако ние се прибираме в къщи, се предполага, че имаме всички вещи от първа необходимост и в този случай няма да ни се плаща обезщетение за забавянето, а само ако багажът е загубен или повреден“, обърна внимание той.

Игнат Арсенов препоръча пасажерите да носят всички ценни вещи – пари, бижута, важни документи, животоспасяващи или поддържащи лекарства, в ръчния си багаж. Що се отнася до регистрирания – всяка авиокомпания има списък на забранените вещи, с който пътниците трябва да се съобразяват. Поставянето на чупливи предмети при всички положения крие рискове от увреждане на останалия багаж в пътната ни чанта.

При всеки проблем във връзка с ползване на услугите на транспортна компания потребителите следва да се обръщат първо към превозвача. В случай че казусът не се реши, да търсят съдействието на институциите – Европейски потребителски център, ГВА, ИА „Автомобилна администрация“. 



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Трудова заетост за хората над 50 години

Премълчаван проблем, но съществуващ, е възрастовата дискриминация при наемане на работа. Това показва опитът на експертите, работещи в агенции за подбор на персонала. Често бизнесът предпочита млади кадри и някак уклончиво пренебрегва кандидатстващите за дадената позиция, ако те са над 50-годишна възраст.  „Но делът на хората на..

публикувано на 30.09.24 в 13:59

Обучават ученици за ИТ кариера в Симитли

Ученици от община Симитли за втора година ще се обучават в извънкласната школа за иновативното обучение за ИТ кариера. „В приема на програмата попадат само десетокласници, като миналогодишните вече са 11 клас и ще продължат тригодишното си обучение за „Приложен програмист“, каза за Радио Благоевград учителят по информатика в СУ „Св. Св...

публикувано на 30.09.24 в 11:02

Петя Петрова: Децата са отражение на обществото ни

Петя Петрова е както майка, така и професионалист с ръководен опит в образователната система на България.  Като човек, преодолял тревожно разстройство, тя пише книгата „Другото лице на паниката“ през 2011 година, за да помогне на други като нея. След задълбочено проучване на различни образователни системи, тя открива, че въвеждането на..

публикувано на 29.09.24 в 17:58

Беседи на пет езика в гостуващата изложба „Fake for Real“- „Истина или лъжа?“

По повод Европейски ден на езиците на 26 септември екипът на Национален етнографски музей организира беседи на пет езика в пътуващата изложба на Дома за европейска история „Fake for Real“-„Истина или лъжа? История на подправянията и фалшификациите“ по проект на Европейския парламент , реализиран от Дома на европейската история в Брюксел ...

публикувано на 26.09.24 в 14:34

Отличното качество на тютюна тази година трябва да получи максимална цена

Тютюнопроизводителите през тази година се радват на добра реколта, но на прага на новата изкупна кампания очакват провеждането и на Консултативен съвет по тютюна, на който ще се поставят актуалните проблеми на бранша.   За втора поредна стопанска година, поради сухото лято, както през  2023 г., и сега през 2024 г., качеството на тютюневата..

публикувано на 26.09.24 в 12:37

Айдън Мустафов: Природата ни е дала лек за всякакви болежки

Природата ни е дала лек за всякакви болежки, ние само трябва да го търсим и да го открием. Това заяви в ефира на Радио Благоевград биотехнологът Айдън Мустафов. Преди дни той изнесе публична лекция в град Гоце Делчев на тема „Лечебната сила на природата срещу хроничните заболявания“. Билките притежават лечебни качества, но не бива да забравяме, че те..

публикувано на 26.09.24 в 10:24

Как географските информационни системи помагат на ученици и преподаватели да изследват света

Преди дни бе даден старт на образователния конкурс „Изучаваме света с ГИС“, организиран по програмата „ГИС в училище“, под патронажа на Министерството на образованието и науката. Конкурсът цели да насърчи преподаватели, ученици и студенти да използват иновативните възможности на Географските информационни системи (ГИС) за създаване на интерактивни..

публикувано на 26.09.24 в 10:01