Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Висока оценка за „Катерина Измайлова” на Вера Немирова в Русенската опера

| обновено на 06.04.15 в 13:40
Мария Цветкова и Петър Костов в сцена от операта "Катерина Измайлова"


В едно от най-големите събития в програмата на международния фестивал „Мартенски музикални дни” в Русе се превърна премиерата на операта „Катерина Измайлова” от Шостакович на Русенската опера. Гледайки спектакъла на именитата българска режисьорка с европейска кариера Вера Немирова под диригентството на маестро Найден Тодоров, нямахме никакво усещане за условността на оперното изкуство, т.е. за това, че слушаме музика от една епоха, а гледаме театър от друга. Не, възприемахме истински пълнокръвен музикален театър. Повярвахме му, бяхме завладени от него!

И ако акад. Пламен Карталов изгради нов европейски облик на Софийската национална опера с вагнеровите постановки - на тетралогията „Пръстенът на нибелунга” и „Тристан и Изолда”, за които у нас вече пристигат меломани от цял свят, то след „Нос” с „Катерина Измайлова” на Вера Немирова маестро Найден Тодоров също гради нов европейски облик на Русенската опера. Това е българският театър, в който преди години за първи път са били поставени оперите на Шостакович в присъствието на композитора. И сега отново се възраждат. А днес, за да поставиш Шостакович в условията на пазарна икономика и културна реформа, се изисква още по-голяма смелост, струва ми се!


Мисля, че това изпълнение на „Катерина Измайлова“ е голямо постижение за този театър, а и за България като цяло, защото артистите тук показаха много убедителен стил на изпълнение, различен от този, с който зрителите са свикнали в операта. Обикновено зрителите виждат на сцената „универсални“ жестове, които не могат да предадат чувствата на героите, докато тук разбираш всичко, което виждаш на сцената. Точно това
всъщност е целта на операта, затова тазвечершното изпълнение е толкова значимо. Също така съм много впечатлен от високото музикално ниво на оперния театър. Аз идвам от Берлин, град в който има много оперни театри. В нашата Дойче Опер Берлин скоро поставихме „Лейди Макбет от Мценска околия“. Това изпълнение на „Катерина Измайлова“ в Русе е почти толкова убедително в постигането на внушението на произведението, каза главният драматург на Дойче Опер Берлин Йорг Кьонигсдорф пред микрофона на предаването за музикално-сценични изкуства „Каста дива“. 

Постановката много ми хареса и я намирам за много убедителна! Имайки предвид ограничените технически възможности на сцената, Вера Немирова е постигнала най-доброто. Понякога по-малкото означава повече – така тук вниманието е концентрирано върху движенията на действащите лица. Смятам, че начинът, по който Вера Немирова създава напрежението, еротичното привличане и насилието между героите, е великолепен! Също така мисля, че в този театър има много талантливи и убедителни певци, особено изпълнителите на главните роли на Катерина Измайлова и Сергей – великолепни певци! От артистична гледна точка този театър е в много добра форма
, даде висока оценка и Албрехт Тийман – главният редактор на престижното списание Opernwelt.

Поздравления за Вера Немирова, маестро Найден Тодоров и Русенската опера!

В звуковия файл чуйте целия репортаж на Росица Кавалджиева, който ви предлага интересни срещи и с хормайстора на Русенската опера Стелияна Димитрова-Хернани и цигуларя Александър Ганев, свързани съдбовно с двете постановки на операта „Катерина Измайлова“ от Шостакович в Русе – през 1965 и през 2015 г.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!