Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

In vino veritas!

Художничката Мая Петрова възражда старинната техника винорел

Художникът винаги намира в това, което харесва, неочаквани възможности и решения, а живописта е толкова многолика, че предлага безкрайна свобода на експериментите и фантазията. Преди две години художничката Мая Петрова се запознава със стара средиземноморска традиция с италиански корени – винорел – и започва да твори в нея. Тази техника за рисуване с вино е сложна и не особено популярна, тъй като е много трудоемка, а картините се рисуват бавно и изключително прецизно.

Репродукции на „Моми белят платно“ и „Жътварки“ на Владимир Димитров Майстора

СнимкаТази техника наистина е много стара, но за съжаление в днешно време много по-рядко се срещат хора, които все още работят с нея – казва Мая Петрова. – Това е акварелна техника и е трудна за изпълнение, защото при нея няма възможност за оправяне на грешки, като при маслото, акрила и други техники. Тук трябва да си много целенасочен, да знаеш точно всяка стъпка – къде да сложиш цвета, как да капнеш виното правилно, за да можеш да изградиш една цялостна картина.

Репродукция на иконата на Св.Теодор Стратилат
Не намирайки достатъчно информация в интернет-пространството за този уникален вид живопис, Мая Петрова започва да експериментира. Сама открива начина да подбира вината, дали да ги изварява или да ги използва само в суровия им вид. Технологията на изваряване заимства от испанския художник Алфонсо Агире, който изпарява виното до получаване на гъста утайка и рисува с нея, разреждайки я с вино или вода.

СнимкаБългарската художничка обогатява цветовете, смесвайки различните вина, като постига най-различни тоналности. От какво зависят те?

От сорта на виното и от гроздето
– отговаря Мая Петрова и обяснява: – Колкото по-дълго престоява ципата на гроздето в обработката на виното, толкова по-наситен цвят има то. Италианските вина имат по-лилави оттенъци, докато испанските са по-червеникавокафяви. Аз не мога постоянно да използвам чуждестранни вина, защото са много скъпи, понякога за една рисунка са нужни 8-9 различни вина, но в България също имаме много добри вина, с които работя.

Най-трудното за възприемане във винорела са малкото цветове.



Тук няма синьо, зелено, червено, а се побираме в една тоналност на кафявото и лилавото, защото в зависимост от виното, чрез смесване с други вина
, чрез разреждане с вода, можем да получим нюанси само в тази гама. За мен беше голямо предизвикателство да премина от много емоционално рисуване с многоцветие в тази ахроматичност и много малка тоналност на винорела – споделя Мая Петрова.



Художничката смята изкуството на рисуване с вино по-скоро за забравено, затова се опитва да го възроди по всякакви начини, в това число и чрез курсове.

В нашето динамично време сме свикнали с цветността и яркостта и хората идват по-скоро от любопитство, защото е интересно как може да рисуваш с вино, да го използваш като материал, а не само да го консумираш. И е трудно тази техника да набере популярност – смята художничката. – Изкуството и виното винаги са се държали ръка за ръка. За художниците виното винаги е било вдъхновение. И може би така се е създала тази техника – пиейки си вино, някой творец съвсем случайно е разлял чашата върху листа и е решил да пробва как може да рисува с вино. Така поне аз си го пресъздавам в моето въображение – с усмивка завършва Мая Петрова.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Старинни български килими в галерията на Българския културен институт в Париж

За първи път след повече от век в Галерията на Българския културен институт в Париж ще бъдат представени автентични български килими от XIX и XX век, съобщиха от институцията. Бутиковата изложба “История в цветове. 350 години българско килимарство”..

публикувано на 14.04.24 в 12:25

Българският вируоз Марио Хосен солист ще изпълни импровизации за цигулка в Скопие

Концерт на свещи ще има на 12 април македонският камерен оркестър Профундис със световноизвестния български цигулар Марио Хосен, под диригентството на Гюргица Дашич. Концертът във Филхармонията на Северна Македония се прави със съдействието на Българския..

публикувано на 12.04.24 в 15:37

Зеленият път на културата

Повече от 30 артисти и експерти от сферата на изпълнителските изкуства и екологията от няколко държави от Централна и Югоизточна Европа - Босна и Херцеговина, България, Полша, Унгария, Северна Македония, Сърбия, Хърватия и Черна гора - пристигнаха в..

публикувано на 10.04.24 в 15:20