Проверка по слушателски сигнал:

Бургаската „Сърце и мозък“ предписа рецепта, видима само в собствената ѝ аптека

Това ограничава избора ми на потребител, казва Петя Танева. Улесняваме пациентите - отговорят от болницата

10.05 Интервюта с Петя Танева и магистър-фармацевт Даниела Манцарова



Бургаската болница „Сърце и мозък“ е издала рецепта за лекарства на пациент, видима единствено в електронната система на собствената ѝ аптека, но не и за останалите. За това сигнализира пред БНР Бургас Петя Танева – дъщеря на пациента.

„Това изключително много ме възмути, защото като потребител на мен ми се ограничава изборът аз да взема решение от къде да купувам и на какви цени“ – коментира Танева.

Историята

След изписването му двамата минали през една от аптеките в центъра на Бургас, за да изпълнят рецептата, за която от отделението му казали, че е електронна и е достатъчно да каже единствено своя ЕГН, за да вземе изписаните му медикаменти.

„Отидохме в аптеката и когато аз казах ЕГН-то, се оказа, че няма нищо изписано на това ЕГН, няма рецепта. Аптекарката беше много съдействаща. Цъкна, видя лекарствата, които той приема по здравна каса, тоест той фигурираше в системата, но нова рецепта не беше издадена. … Свързах се с отделението, от което беше изписан баща ми и попитах защо няма рецепта, след което ми се отговаря: „Ама Вие тази рецепта трябваше да я изпълните тук от нашата аптека. Тя е срещу болницата“.

Тогава баща ѝ си спомнил, че при изписването му казали: „Рецептата ти е написана, издали сме я. Ей тук, срещу болницата е нашата аптека. Тя е много хубава, много е заредена и оттам може да си вземете всичко необходимо“.

При последвалия разговор от отделението уточнили, че ако пациентите не желаят да си купят медикаменти от аптеката на „Сърце и мозък“, оттам могат да им издадат хартиена рецепта, с която да ги вземат от другаде.

Аптеката

От аптеката в центъра на града, за чиято електронна система рецептата се е оказала невидима, потвърдиха пред БНР – Бургас:

„При тях („Сърце и мозък“ – бел. ред.) е така – може рецептата да бъде видима само в тяхната аптека, като мисля, че това по-скоро не е електронна рецепта, ами е софтуер, който просто го пуска в тяхната система. (…) Не зная дали наистина става въпрос за електронна рецепта, или така са ѝ казали – че рецептата е електронна и трябва да слезе долу, в аптеката“, коментира управителката ѝ Даниела Манцарова.

По думите на Танева вероятно техният случай не е изолиран. На тази мисъл я навежда реплика на една от аптекарките. Докато се опитват да намерят рецептата, тя казва: „И други пациенти идваха, изписани от „Сърце и мозък“, и ние не им виждаме рецептите“.

Болницата

Потърсихме разяснение от болницата защо дадена електронна рецепта може да е видима само за вътрешната им аптека, а не и в останалите. Попитахме ги и още нещо – в разговора ни Петя Танева сподели, че в болницата са заменили досегашната терапия на баща ѝ с аналози на медикаментите му, произведени от фармацевтичната компания, която е в икономическата група - собственик на болницата.

Писменият отговор на зам.-административният директор на „Сърце и мозък“ Живко Колев потвърждава, че има електронни рецепти, които са част единствено от нейна вътреболнична система. Текстът дословно гласи (публикуваме го без съкращения):

„Електронни рецепти в България са въведени само за антибиотици, антидиабетни продукти и лекарства, отпускани по рецепти на НЗОК, които могат да се предписват само от общопрактикуващи лекари.

Пациентите, които напускат която и да е било болница в страната, получават предписание за амбулаторно лечение в своята епикриза. След това трябва да посетят общопрактикуващия си лекар (ОПЛ), за да получат рецепта по НЗОК.

Болница „Сърце и мозък“ улеснява своите пациенти, които могат да закупят необходимата терапия, за да не прекъсват лечението си, докато посетят ОПЛ. По този начин даваме възможност за незабавен избор и адекватно лечение без прекъсване. Въведените в болницата електронни рецепти са част от вътреболничната система и нямат нищо общо с националната система за електронни рецепти. Целта е пациентите да бъдат своевременно насърчавани и подсещани за тяхното домашно лечение, защото случаите на неприемане на терапия в дома са множество, което влошава тяхното състояние.

Лекарите в болниците не могат да изписват нормативно електронни рецепти по НЗОК. Това е право само на ОПЛ.

Относно дъщерята на анонимния пациент (подчертаванията са на автора Живко Колев), която има мнение за терапията на баща си, не мога да Ви отговоря конкретно, но съгласно законодателството в България, ЕС и по света лекарите са единствените субекти, които могат да предписват терапия на своите пациенти по лично убеждение.

Относно лекарствата на "Чайкафарма", най-голямата българска компания, мога да Ви уверя, че тяхното качество и цени са нормативно регулирани и контролирани, като над четвърт век над 1 млн. българи ежемесечно се лекуват с тях без оплаквания.

Още чуйте в прикачените файлове.


Още от БНР уеб