Лекото метро по бул. "Цар Освободител" може да се замени и от електрически автобуси, ако е целесъобразно

Разширението на бул. ''Цар Освободител''

"Лекото метро" във Варна ще бъде предимно „потопено“, а не повдигнато чрез колони. Шумовото натоварване ще бъде многократно намалено. Това предвижда проектирането на разширението на варненския булевард „Цар Освободител“ според инж. Кольо Червенков. Като част от инженерния екип в проекта, в обзорното предаване на Радио Варна „Позиция“, Червенков поясни, че „лекото метро“ ще бъде повдигнато на колони единствено в участъка при пресичането на бул. „Левски“. „Там при вече реализирания пътен възел физически няма друга възможност“, допълни той:

Лекото метро с директното трасе на „Цар Освободител“ е предвидено да бъде „потапяно“ (по земя) там където е необходимо, за да бъде осигурено едно непрекъснато движение по тези две направления, като всички пресичащи се булеварди, също от първостепенната улична мрежа, на които е предвидено да има пътни възли на две нива, ще преминават над трасето на „лекото метро“ и над директното трасе на булевард „Цар Освободител“. Т. е. лекото метро ще бъде предимно „потапяно“, а не повдигано на второ ниво.

Не е задължително лекото метро да е с релсов транспорт, в проекта е записан екологичен транспорт, а електрическите автобуси отговарят на това изискване, каза председателят на Регионалната колегия на Камарата на архитектите във Варна арх. Марин Велчев:

Може да се преразгледа и тази идея. Има държави, в които може да се види, че в централните градски части има даже двойни бус ленти, отделени с буферни зони, в които леки автомобили не могат да влизат. Идеята е да се отдели градският  транспорт.

Това е напълно възможно, каза за Радио Варна и ръководителят на проекта арх. Георги Митрев. Според него преди две години в предпроектното проучване за зоната за скоростно придвижване на екологичен транспорт е бил предвиден и такъв вариант. „Целта на проекта, който в момента се разработва, е разширяването на булеварда като артерия, която ще обслужва автомобилния транспорт. А трасето, което е за лекото метро, се пази като обособена лента. Дали по нея ще се движи релсов транспорт, тролеи или друго, това е въпрос на последващо планиране на общината на инвестиционно проучване, кое е по-целесъобразно, икономически обосновано и т. н“.


Арх. Митрев оприличи значимостта на разширяването на бул. "Цар Освободител" във Варна с изграждането на околовръстното „Цариградско шосе“ в София.

Припомняме, че следващата седмица, на 24 април от 17 часа, в зала „Пленарна“ на Община Варна ще се проведе обществено обсъждане на проекта за разширение на бул. „Цар Освободител“. Всички материали по проекта са публикувани и достъпни в сайта на община Варна.

(цялото интервю може да чуете в прикачения звуков файл)