„Амадеус“ на Питър Шафър е може би най-известното му произведение, вероятно заради гениалната екранизация на Милош Форман. Всъщност във филма си дават среща трима гениални творци, за да изведат на преден план може би една странна истина: че геният играе, че тъкмо способността за игра, за жонглиране с конвенциите определя една творба и нейния автор като гениални. Проблемът на Салиери – и тук, в описан в Пушкиновите „Малки трагедии“, е наистина огромен: защо той, отдал се с цялото си същество на музиката, е най-ординерен и семпъл, докато този неприличник, Волфганг Амадеус Моцарт, е тъй надарен от Бога?
В тази връзка може трябва да погледнем от друг ъгъл творбата на Питър Шафър, която радиотеатърат по великолепен начин е реализирал: тя не е за трагедията на Моцарт, който умира докато пише знаменития си „Реквием“, поръчан му от тайнствен непознат; тя е за трагедията на Салиери, който е достатъчно надарен музикант, за да разпознае гения, когато го срещне, и също така да знае, че той самият не е такъв гений. Способният се сблъсква лице в лице в божествения и осъзнава, че само да си способен не е достатъчно; Салиери е нещастен, неговата огърлица от стъклени перли се е разкъсала и перлите са разпилени по земята. И докато той систематично и методично ги събира, някакъв си друг само с едно махване на ръката е създал и перли, и перлена огърлица, и цяло съкровище от други скъпоценности. Е, това справедливо ли е?
Слушайте „Амадеус“ от Питър Шафър на 7 юли от 0.30 часа в рубриката „Радиотеатър след полунощ“.
На 21 април 2024 г. Радиотеатърът излъчва премиерата на радиопиесата на Петър Маринков "Последната нощ". Написан специално за радио, драматургичният текст на известния наш писател и драматург поставя наболели и горчиви въпроси, пред които се изправяме всеки ден и на които ни е трудно да намерим отговор. Например: Как да не сме сами в..
През последните две години програма "Христо Ботев" на Българското национално радио излъчи стиховете на стотина наши съвременни поети. Необходимостта да звучи български стих в националните ни програми е явна и наложителна. Защото заедно с техническия напредък на века вкусът на публиката към прекрасното се променяше, слизаше надолу към чалгата и още..
Всяка нощ сънувах война. Сънувах дома си... Сънувах войници, нищо че не съм ги виждала, но всяка нощ сънувах война. Тя сънува войната от нейното начало на 24 февруари 2022. Тя е Алла, украинката, която избяга с дъщеря си в София от руските ракети над Киев и Украйна. Документалната аудиопоредица "Украйна: сцени от един отложен живот"..
Радиотеатърът е подготвил за своите почитатели три произведения на полския драматург Славомир Мрожек: "Лисан кандидат", "Лисан философ" и "Вода". Идеята за миниатюрите с главен герой Лисан идва на Мрожек от знаменития средновековен пародиен епос "Роман за Лисан", в който главни герои за животни – лисица, вълк, мечка… Мрожек обаче обръща нещата:..
Всяка нощ сънувах война. Сънувах дома си... Сънувах войници, нищо, че не съм ги виждала, но всяка нощ сънувах война. Тя сънува войната от нейното начало на 24 февруари 2022. Тя е Алла, украинката, която избяга с дъщеря си в София от руските ракети над Киев и Украйна. Документалната аудиопоредица "Украйна: сцени от един отложен живот"..
За първи път Феникс Върбанов представя изкуството си в галерия "Стубел". Живеещият в Париж художник определя себе си като космополит и често казва, че е..
Запознах се с Джоомарт Оторбаев, бивш министър-председател на Киргизстан на завършилия неотдавна Глобал Баку форум в Азербайджан. Той е автор на идеята да се..
Проектът "Очевидците на 24 февруари" навършва две години през тази седмица. Негов автор е руската журналистка Маргарита Шурупова , която избяга..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg